söndag 11 december 2011

Idag bildade vi Maria Sandel-sällskapet

Det är inte varje dag man är med och bildar ett litterärt sällskap - det gjorde jag idag. Maria Sandel-sällskapet bildades i ABF-huset på initiativ av bland andra Kersti Bosdotter, entusiastisk kulturfrämjare i arbetarrörelsen.
Jag är glad över att vara med - Maria Sandel är en författare som ligger mig varmt om hjärtat sedan min tid på Socialdemokratiska Kvinnoförbundet som redaktör för deras tidning Morgonbris. Det var från en dikt av Maria Sandel som tidningen fick sitt poetiska namn. Hon var också en av de första redaktörerna för denna tidning som först utgavs av Kvinnornas fackförbund.
Hon är en av de de första proletärförfattarna Hennes romaner beskriver livet för fattiga kvinnor från arbetarklassen, hon tar upp ämnen som strejker och solidaritet. Hon tar också upp kontroversiella ämnen som aborter och homosexualitet  i sina böcker, skrivna under 1900-talets första decennier.
Nu ska vi i det nya sällskapet sprida information om hennes författarskap, se till att hennes böcker blir utgivna på nytt och lästa och lyfta henne ur den oförtjänta glömska som drabbat henne.

3 kommentarer:

Karin sa...

Vad roligt att det blev ett sällskap! Jag fick inbjudan från Kjersti, men tappade bort den – du får berätta när det händer något spännande.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Karin. Nu förbereder en liten arbetsgrupp årsmötet som kommer att äga rum i slutet av februari. Då går vi!

Enn Kokk sa...

Jag har - och har läst - två böcker av henne, "Droppar i folkhavet" och "Virveln", och finner henne värd att återutge.