fredag 13 januari 2012

Jag fick lust att läsa Horace Engdahls senaste efter kvällens Skavlan

Vilket bra samtal det kunde ha blivit i Skavlan ikväll om inte de två urtramsiga norrmännen Bård Tufte Johansen och Harald Eia varit med - de skulle tydligen vara ett komikerpar men jag kunde hålla mig för skratt. Det var dock intressant att lyssna på de övriga gästerna som tyvärr fick för litet utrymme på grund av tramset.  Horace Engdahl är kunnig och  rolig på ett intelligent sätt. Jag skulle gärna ha sett och hört mer av honom och diskussionen om bildning/utbildning med Louise Hofsten.
Jag letade fram Horaces senaste, Cigaretten efteråt, som jag gav dotter Ellen i julklapp. Fick stor lust att läsa den. Hans förra, Meteorer, är en av hennes favoriter. Jag gillar den också.
Jo, jag vet att jag varit irriterad på ovanligt dumma svepande generaliseringar från Horaces mun om bloggare. Men å andra sidan säger han också mycket klokt, så nu går jag till källan, den senaste boken.
Milton vaknade av ljudet från Skavlan och var mycket förtjust över alla applåder i programmet och deltog ivrigt i dem. Tala inte om för hans föräldrar att han fick sitta med mig under mjuka pläden och titta en stund innan han somnade igen! Det var väldigt gosigt.

8 kommentarer:

Anneli Stålberg sa...

Jag vill också läsa den. Jag har inte sett Skavlan ännu men den är inspelad. Synd att det blev så när det kunde blivit så bra.
Du har en award att hämta hos mig :)

Maria Björkman sa...

Jag gillar Horace Engdahl. Intellektuell utan att vara snobbig. Jag gillar vältaliga och kvicka personer som klarar att vara det utan arrogans. Sån uppfattar jag honom. Blir också nyfiken på boken.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Horace startade med att betraktas som en intellektuell överklassperson - nu blir han, tror jag, rena folkhemska kultkillen :)

Anonym sa...

Hej Eva, roligt att läsa om din syn på Horace. Men jag tror du blir besviken på Cigaretten efteråt. Den prövar en ganska deppig manslitterär schablon, där antifeminism tyvärr är oundviklig.
Men sålänge man läser den som en privat bekännelse går det ju bra. Som Knausgård ungefär. Bara man inte tror att det är en överordnad "vishet" som kan tillämpas hur som helst på hela mänskligheten.

Jag skulle inte ge den till min dotter.

Kram! Sister

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Sister! Dottern har redan fått den men inte läst den. Jag förstår hur du menar och ska verkligen läsa den med lätt roat höjda ögonbryn som ett exempel på privat manlig bekännelse - en vanlig genre måste man säga som ofta behandlas synnerligen högaktningsfullt av media.
Hoppas ändå glimten i ögat man såg i Skavlanintervjun finns i texterna :)
Kram!

Peter Fowelin sa...

Horace var väl helt okej i Skavlan, men jag tycker att man inte riktigt får något grepp om honom som person. Det är som om all bildning placerar sig emellan den äkta personliga kärnan och den han kommunicerar med. Jag tyckte bättre om komikerna. :)

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Peter, kan hålla med om att Horace är en hal tvål som slinker ur greppet. Men håller inte med om komikerparet.... de var helt o-roliga :)

Beatrice sa...

Precis min tanke! Jag hade gärna suttit och konverserat med Horace. Han har många fina insikter som jag gärna skulle höra mer om. Men, jag får liksom du, ta del av hans böcker och njuta av dem.