tisdag 28 februari 2012

D-vitamin och yoga stänger dörren för depression

Idag borde jag ju känna mig riktigt deppad när det ligger ett vitt täcke över marken när jag vaknar. Men så är det inte. Jag stiger upp glad och energisk. Jag skuttar inte ur sängen för jag har träningsvärk, men en skön sådan. Jag tror att D-vitamin och yoga håller vinterdepressionen utanför dörren till min själ. Det är så enkelt men så svårt. Jag vet hur bra jag mår av yoga, ändå låter jag bli när jag som mest behöver det. Att peta i sig D-vitaminer är inte lika svårt.
Men nu har jag kommit igång igen med yogan. Det känns bra.
D-vitamin och yoga! Det kan jag rekommendera.
Vilket är ditt bästa tips?

8 kommentarer:

Peter Fowelin sa...

D-vitamin har jag också skaffat och börjat peta i mig. Inte bara för att vi rent allmänt behöver det pga av bristen på solljus, utan för att jag fick tipset av en kinesiolog att en rejäl dos är ett sätt att hålla influensan i schack om man börjar känna sig hängig.

Mot depression vet jag inte hur den funkar, men varför inte? :) Av nämnde kinesiolog har jag fått några enkla rörelser som jag gör varje morgon, som syftar till att koppla ihop olika delar av nervsystemet. De mår jag mycket bra av - och de tar inte mer tid än att gröten hinner koka ett par minuter.

Eller så är det helt enkelt bara så att tron på att de här kurerna ska hjälpa skapar en positiv och hoppfull hållning hos mig/oss ...

Evas blogg sa...

D-vitamin, vilket bra tips! Jag tar en dag i taget, äter mycket frukt och bär. Går solskenspromenader och sover mycket.

englundskan sa...

Yoga, självklart! och en gång lade jag mig i ett solarium, det var effektivt, jag blev så glad och varm så jag trodde att snön smälte omkring mig.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Tron är viktig Peter! Men jag tror vi får medhåll av läkarna också om D-vitamin.Yoga gör mig lycklig, det är obegripligt att jag lägger av då och då. Känns som självbestraffning att INTE yoga, tänker jag nu när jag tagit mig samman igen.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Eva du åker ju till och med skidor, det lät faktiskt underbart att ge sig ut med längdskidor på isen. Bloggkompisen Maria tipsade om D-vitamin förra året och det är riktigt bra!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Englundskan! Jag gillade värmen i solariet men blev totalt klaustrofobisk när jag låg i den hemska apparaten, fick tvångstankar om att jag skulle fastna i den om locket gick ner ytterligare en bit...

Therese sa...

Jag har fått höra D-vitamin rådet av många men har själv slarvat hela vintern... =( Och jag är precis som du - jag vet hur bra yogan är för mig men ändå kan jag inte förmå mig att göra det när jag behöver det som mest.
En vinter gjorde jag bikramyoga kontinuerligt och jag mådde jätte bra av värmen! Men det är svårt att få ihop det rent praktiskt i vardagen med just bikramyoga. Promenader tror jag annars väldigt mycket på - fysisk aktivitet + frisk luft + solljus!

/vårhälsningar från skåne!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Therese! Härligt med en vårhälsning. Spännande att höra om bikram, jag testade en gång men det var tufft med värmen:) kanske jag ska testa igen! Yoga mår man i alla fall så bra av - min yoga nu är mycket stretch, det känns som om jag äntligen ska bli 1.70 lång om jag fortsätter...