https://www.instagram.com/evaswedenmark/

söndag 26 februari 2012

Flygbolaget SAS blundade när Ellens bagage plundrades under flygresan - nu ber de om ursäkt

Sedan jag skrev detta inlägg har SAS hört av sig och bett om ursäkt. Det är vi glada för!

Vad jag blir trött på denna värld där alla skyller på alla bland företagen och den enskilda människan slåss mot väderkvarnarna. Ett exempel. Man tycker att om man flyger reguljärt med Ethihad och SAS från Sydney via Paris till Stockholm (dyr biljett!!!) och ordentligt checkar in sitt låsta bagage - då borde det vara skyddat och om något händer skulle bolagen ta sitt ansvar. Icke så! Ellen checkade in den låsta väskan i Sydney, mellanlandade i Paris, landade i Stockholm men väskan var inte med. Den kom hem till oss ett dygn senare, plundrad och utan lås. Två necessärer, sminkväska och sidenblus var borta. Necessären innehöll bland annat dyra presenter i form av parfym och andra vätskor man måste checka in enligt flygbolagen.
Beklagar då SAS eller Etihad detta, hjälper de till? Nej de skyller på varandra, de säger att detta kan inte ha hänt (!!!) de lägger allt ansvar på Ellen att ringa hit och dit fylla i en miljon omöjliga blanketter som skapade för att man ska ge upp sina anspråk, inte för att hjälpa den drabbade.
Försäkringsbolaget då? Jo kanske, säger Folksam men i första hand är det flygbolagens ansvar, alltså de som skyller på varandra, som låtsas att det inte kan hända. Är ni flera som fått ert bagage plundrat på resor med Ethihad eller SAS och råkat ut för samma sak? Det vill vi gärna veta, i synnerhet Ellen som saknar alla de grejer hon nu inte har råd att köpa och som svär över den totala bristen på service och hjälp från de stora flygbolagen som säger sig stå på passagerarnas sida. Det gör de uppenbarligen inte!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Usch så förfärligt! Låt oss veta om din dotter får någon ersättning. Normalt sett är det flygbolaget som har hand om sista resan som bär ansvar, SAS i detta fall tycks det.
Men som sagt, säg till hur det går!

Evas Värld sa...

Hej! Jag är väl rädd att detta blir en följetong. De två flygbolagen skyller på varandra och var väskan blev plundrad kan ju inte E. veta! Men troligt är väl vid mellanlandningen på Charles de Gaulle och då bär SAS ansvaret, frågan är om de vill ta det? Jag återkommer....

Cecilia N sa...

Heja heja!

(Jag åker aldirg nånstans så jag har inte såna erfarenheter.)

Evas Värld sa...

Nu vill jag berätta en glad nyhet! SAS har nu hört av sig och ger en rejäl ersättning för det försvunna resgodset och dessutom en riktig ursäkt! Det känns skönt att veta att SAS tar sitt ansvar. Jag är glad för det och otroligt lättad för Ellens skull!