onsdag 1 februari 2012

Teater som rör och berör och ger många glada skratt

 Foto:TOMMY BROENG
Teater kan vara så  tråkigt,  de föreställningar jag ser berör mig ofta inte. Vännen har utkrävt ett moratorium på fem år av mig sedan jag drog med honom på några föreställningar på Stadsteatern som han tyckte var mördande tråkiga. Jag vet inte varför det är så - alltför ofta.

Så är det inte på Teater Reflex i Kärrtorp, en teater som nästan saknar pengar och anslag men under ledning av regissören Kent Ekberg gjort en suverän uppsättning av 13dagsafton. Inga pengar till scenografi? Då skaffar man ett stort antal bildäck och bygger fantastiska scenbilder. Otroliga kollektiva scener med proffs och amatörer som har en sådan spelglädje att det är omöjligt att inte ryckas med. Jättebra musik (sextiotalslåtar i svängig tappning och så bra framförda). Humor, känsla, överraskningar. Teater som rör och berör.

 Nu är det bara två föreställningar kvar. Jag är så glad att jag inte missade den!

2 kommentarer:

KaosJenny sa...

Har man en chans ska man alltid se teater eller live-grejer över huvud taget... Vi såg äktenskapet i helgen på Stockholms stadsteater, den var bra... Härligt med ett gäng som showar även om man har ansträngd budget, kreativt med bildäcken :-)

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Du har så rätt, det är underbart att uppleva saker live. Så i morgon blir det Vilda bebin på Teater Tittut med Milton!