fredag 16 mars 2012

Hur vi fastnade för ett kriminellt MC-gäng, inte kan sluta titta utan bara vill ha mer av Sons of Anarchy

"Ingenting för morsan", sa sonen. Han visste inte hur fel han hade.

Nu har Ellen och jag sett tredje säsongen av Sons of Anarchy. De två första avsnitten var hemska tyckte jag, våldsamma. Sedan var jag fast. Det är en synnerligen spännande serie om ett kriminellt MC-gäng i staden Charming. I stil med Sopranos. På den suveräna bloggen om film Onyanserat.se fick jag veta en hel del mer om seriens skapare Kurt Sutter och om skådespelarna i serien.
Det är bland annat några skickligt spelade kvinnor med helt oväntade starka rollporträtt med i serien:  Gemma Teller (Katey Sagal) mamma till Jax (vicepresident i MC-gänget och Jax kärlek Tara Knowles (Maggie Siff).
Männen är inte lika bra spelade, tycker Onyanserat.se. Jag tycker nog det är många som är bra. Dessutom är Jax själv, spelad av Charlie Hunnam så helt otroligt attraktiv. Inte helt fel det heller.
Men framför allt är det så spännande att vi inte kan sluta se.  Denna serie har tydligen gått i en kanal så obetydlig att jag aldrig hört om den. Men jag tycker ändå bäst om att ha en hel serie i en DVD-box, utan reklam och avbrott.
Ja, man kan säkert ha många synpunkter på innehållet i denna serie. Fundera över varför man snabbt håller på en gäng kriminella knuttar bland annat. Men det som är spännande och som gör att man inte kan sluta se är naturligtvis inte våldet utan de intrikata mänskliga relationerna och den totalt oförutsägbara handlingen. Vi var knockade av slutscenerna i säsong tre i går!

Inga kommentarer: