fredag 2 mars 2012

Releasefester utan att rodna - nu ska vi fira våra böcker

Nu får det vara slut på det här att krypa ihop i garderoben och inte våga fira fullt ut. Här ska firas, det lovar jag högtidligt. Nästa bok, i vilken form det nu blir, ska ha en rejäl releasefest. Vi ska göra Jantelagen till en Jäntelag och fira oss!!!
Jag inser en underlig sak: Emma Vall har skrivit femton böcker tillsammans. På de femton böckerna har vi haft en -  1!! - releasefest. Jag vet inte vad det beror på - kanske är det någon form av blyghet. Äsch det är väl inte så märkvärdigt - vi ordnar fest nästa gång, sa vi. Jag tror det är en gnutta dåligt självförtroende, en gnutta att man inte ska förhäva sig, en gnutta blyghet. Det blev liksom inte av när vi var igång som mest, när den nya boken kom var vi redan igång med nästa. Vi gav ut minst två böcker per år, dessutom arbetade vi heltid. Vi jagade runt.
Allt det här är tappra försök till förklaringar av en pinsam sanning. Vi är dåliga på att fira det vi gjort!
Vi föreslog blygt något förlag någon gång att man kanske kunde ordna en releasefest? När det gäller Semic och alla våra bärböcker tjatade vi nog till och med. Nä, sa dom. Okej, sa vi besviket och inte ordnade vi en fest för oss själva. Jo, en gång då, en alternativ Nobelfest med oss och våra vänner. Vi gav alla medaljer och hade jättekul. Och det minsta av våra förlag typiskt nog, det underbara Förlag 404 i Offerdal, ordnade en jättefin fest för oss på torget i Östersund när Kärlek och käk kom. Det var härligt!
Men det var länge sen....
Sedan dess har jag kommit ut med egna böcker, de andra Emmorna likaså. Annica och jag och Maria och jag har skrivit böcker - har ni saknat inbjudan till releasefest? Jo, vi har inte haft några. Nu tycker jag det är så synd. Varför gör vi så mot oss själva? Vi och våra böcker är väl så värda att fira.
Avundsjukt ser jag mina författarkompisar bjuda in till härliga releasefester utan att rodna och jag blir så glad.
Nästa gång firar vi!
Du kommer väl?

11 kommentarer:

Den Ofrivilliga Bloggaren sa...

Lovar att göra precis allt jag kan för att komma på din releasefest!!
kram

Evas blogg sa...

Förslag: en till releasefest i Östersund. Det var så trevligt!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

E. Det ser jag fram emot! Jag undrar vilken bok det blir :)

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Eva, det var verkligen trevligt i Östersund. Tänk om alla förlagschefer var så omtänksamma som Sara! Minst är bäst:)

Kim M Kimselius sa...

Hoppas verkligen jag kan komma på din releasefest. Har också bara haft en enda releasefest, som anordnades av Hässleholms kommun när jag i samarbete med dem skrivit min bok Snapphaneresan. Däremot har jag aldrig själv ordnat någon releasefest. Tänk om ingen kommer?
Lycka till med er nästa releasefest!
Många kramar Kim

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Kim! Vad lustigt att du inte heller haft fester! Då är jag inte ensam om det i alla fall - och om den faktiskt dumma taken: Tänk om ingen kommer! Klart dom kommer till både dig och oss! Kram!

Jane Morén sa...

Jag kommer, självklart! Jag har haft tur att förlaget ordnat releasefest för båda mina böcker och har svårt tänka mig en boks födelse utan att det firas!

Anonym sa...

Det är klart vi ska ha en fest, vi kanske kan ha en jättefest för alla böcker så här i efterhand? En stor samlad manifestation för allt vi kämpat för och förverkligat!!! Trots att det är tråkigt att vi varit dåliga på att fira oss själva tror jag att det finns en vacker tanke bakom vår lågmäldhet, om inte förlagen själva uppskattar vårt arbete och är beredda att visa det, vilka är vi då att insistera? Det är något fint över att vi aldrig blivit några som mot bättre vetande slagits mot väderkvarnarna. Läsare har vi ju, vilket kanske är den bästa av bekräftelser.
En detalj i det övergripande sammanhanget, det var faktiskt en alternativ Augustgala vi höll. Den var fin! Jag kommer ihåg att du hade vackra röda skor...
Kram
A

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Jane, din releasefest var så mysig! Det kanske är de mindre förlagen som satsar mer på sina författare? Vårt rikaste förlag var i alla fall det absolut snålaste!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

A, söting! Just det, alternativ Augustgala var det ju och det var underbart. Vi är ju så bra på att ordna fester själva så det gör vi tycker jag. Men kanske är vi ändå för lågmälda, hänger väl ihop med vår bakgrund och allt det vi vet. Men det är ju inte heller så dumt att faktiskt våga kliva fram och ta plats!
Fast jag vet inte hur det går till. Kram!

cruella sa...

Jag kommer absolut!