söndag 22 april 2012

Gamla låtar som ger mig lust att le

Arne Lingestrand, trumpetspelare och kusin. Foto: John Swedenmark

Min mamma nynnade på gamla fyrtiotalslåtar när hon städade hemma i min barndom. Inte min musik, brukade jag tänka. Men se: Min kusin Arne har börjat spela i Solskensorkestern som glädjefyllt och skickligt spelar schlagers från 30-40-talen och jag märker att gamla refränger sitter i huvudet.
Solskensorkestern är ett litet storband med välspelande musiker och sångare. Kusin Arne spelar trumpet.
För elva år sedan satte medlemmarna igång med med att leta gamla låtar och arrangemang på gulnade papper i antikvariat. Nu ger de glädjefyllda konserter och te-danser. Idag var vi och lyssnade, jag, bror John och Maria. Fullsatt konsert i Uppsala och så mycket glädje och lust.
Ja, jag lovar att vi log hela vägen hem till Stockholm efter konserten. Vill ni lyssna har Solskensorkestern gjort två cd med sin musik.


Inga kommentarer: