onsdag 23 maj 2012

Sveriges skickligaste spänningsförfattare

Min absoluta favorit bland svenska spänningsförfattare. vet ni vem det är? Inte är det en Guillou, Marklund, Läckberg eller Mankell. Nej hon heter Kristina Ohlsson och hon skriver spänningsböcker som är det bästa som finns att läsa just nu, enligt min mening. Det går inte att släppa dem när man börjat läsa. Jag vacklar just upp ur läsfåtöljen efter att ha suttit där orörlig i timmar och bara sträckläst hennes senaste: Paradisoffer.
Det är hennes fjärde bok och jag slukade även de andra.
Denna skickliga författare har som yrke att arbeta med terrorfrågor på den internationella säkerhetsorganisationen OSSE i Wien. Så när hon nu skriver en roman om terror så har hon oanade kunskaper. De faktiska kunskaperna och den gedigna researchen ligger som en solid grund för ett skickligt vävt spänningsbygge med  personer som återkommer i bok efter bok.
Inga trötta försupna kommissarier som till slut bara är en schablon i deckarvärlden, nej i stället levande intressanta personer - män och kvinnor - som fördjupas i bok efter bok.
Nu kan du väl inte låta bli att läsa Sveriges bästa spänningsförfattare?
Piratförlaget ger ut hennes böcker- Och jag tycker mycket om det snygga omslaget av Nina Leino.

4 kommentarer:

Anneli Stålberg sa...

Jag håller med dig helt och hållet. Jag läser inte deckare så ofta, men Kristina Ohlsson skriver så bra att jag längtar efter att läsa hennes böcker.

cruella sa...

Kul, jag lyssnade på henne på bokmässan i Göteborg 2010 och hon verkade så sympatisk. Henne har jag kvar, blir sommarläsning:-)

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Anneli, jag läste just att hon ska börja skriva på heltid! Bra tycker jag.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Cruela, jag får också ett så sympatiskt intryck av henne och hon säger kloka saker i intervjuer - vilket man förstår för det är en klok sympatisk empatisk grundton i hennes böcker. Och så är de spännande!!!! Läs alla!