torsdag 16 augusti 2012

Delikat om kärlek i Nathalie

Jag har läst en underhållande varm roman som kanske inte alls är särskilt originell eller märkvärdig men som gör mig varm om hjärtat. Det är Nathalie, en delikat historia av David Foenkinos  i översättning av Sofia Strängberg (Sekwa förlag).
Nathalie och François lever fullkomligt lyckliga. När François plötsligt dör efter bara några års äktenskap, är Nathalie övertygad om att hon aldrig kommer att se åt en annan man igen. Speciellt inte åt en nördig och försynt svensk man som arbetskamraten Markus. Men en dag kysser hon honom på ren impuls, och en annorlunda romans spirar mellan dem.
Mellan kaptitlen finns lustiga anekdoter och fakta. Boken är enkel och lättläst och har charm.
Den har sålt 1,1 miljon exemplar och översatts till tjugoåtta språk och också  filmatiserats. I huvudrollen Audrey Tautou. Filmen har jag inte sett, men boken var en trevlig underhållningsroman.

5 kommentarer:

Marina sa...

Låter som en bra sommarbok - tack för tipset!

Annika Estassy sa...

Det ante mig att du skulle gilla den. Köpte den i Montpellier och tyckte också om den.

nillas liv på pinnen sa...

Den ska jag absolut läsa. Har läst fler böcker från sekwa det här året och jag gillar dem allihop.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Marina: Det är lättsam sommarläsning som kan kännas hoppfull om man lever i en relationskarusell - som många gör

Annika: Har du sett filmen, tvekar om jag ska göra det...

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Nilla: Sekwa är ett av mina favoritförlag, de gör en fantastisk insats med sina översättningar av samtida fransk litteratur. Jag prenumererar helt enkelt på deras böcker via deras bokklubb.