söndag 30 september 2012

Yrket kräver RIS - Rumpan I Stolen

Det är lustigt med Bok och Biblioteksmässan. När man är där tycks den vara världens centrum, allt händer där, alla är där. När jag inte var där i år var den  perifer, något en del glada vänner skrev om men de flesta var faktiskt inte där.
Idag, mässans sista dag då jag alltid brukar längta hem, gick jag i stället till härlig yoga på Fotografiska Museet.
Igår läste jag en underbar intervju av Karin Thunberg i Svenska dagbladet med Hanne Vibeke Holst som tycks mig allt klokare. Måste snart läsa hennes senaste roman, Förlåtelsen.
Hon vet, enligt artikeln, att författaryrket kräver "RIS, det vill säga Röven I Stolen eller i mer vårdad översättning Rumpan I Stolen."
Så sant. Utan denna envishet, detta att man klistrar sig fast i stolen fast orden försvinner och man inte har någonting att säga vissa dagar men skriver ändå, det är viktigt för mig.
Just nu är jag fastklistrad, så fast att det var viktigare för mig att stanna hemma och inte bryta mig loss än att åka till Göteborg.
Min världs centrum är ju ändå där jag är.

4 kommentarer:

englundskan sa...

Nej RIS är inte bra. Det blir bara problem med ryggen och dålig hållning. Nu har jag letat efter en skrivpulpet länge och har äntligen hittat en. På en läkarmottagning stod en hyfsad skrivpulpet som var över enl personalen. Jag fick byta åt mig den mot en påse bullar.
Strindberg stod väl och skrev och det gick ju rätt bra.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Du har säkert rätt kloka Englundska! Detta sittande är nog inte bra för kreativiteten. Ska undersöka möjligheten till skrivpulpet! Skulle kännas bra!

englundskan sa...

En sån där tjusig med svarvade ben, t ex, eller en allmogerobust sak som bara är en låda med snedställt lock som man kan ha på vilket vanligt bord som helst.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Kicki, jag har suttit böjd över köksbordet hela dan, längtar efter en stående pulpet.... den med svarvade ben var fin!