lördag 16 mars 2013

Ljuvliga sextiotalsprogram och nutida tortyrunderhållning i teve

Jag slog på teven, lite slött sådär, i morse. Och återupptäckte Bernt Egerbladhs fantastiska program Jag minns mitt sextiotal. Vilken nostalgisk djupdykning med stillsam klok ledsagare.
Politik, mycket politik, pop, allting i svartvitt. Tio innehållsrika program.

Oh ljuva sextiotal vad det var roligt att vara ung då!
Ur arkivet visas  bland annat Jussi Björling, Lill-Babs och Siw Malmkvist, samt glimtar från exempelvis Kennedys val till president i USA och Wilma Rudolph i Rom-olympiaden.
I dagens program var det många bilder från Vietnamdemonstrationer och som avslutning en snutt från Hylands hörna där Siw Malmqvist sjöng Slit och släng med Hep Stars!
Programmen är inspelade på nittiotalet. Och det syns, orkester och andra deltagare från 1993 har helt vansinnigt fula kläder på sig!
Men programserien är helt underbar!

Igår satte jag lika slött på teven för att se Agneta Fältskog i Skavlan för att vara ärlig. Men hamnade först i ett fasansfullt program. Hela Sveriges Fredag.  Det länkar jag inte till. Tortyrunderhållning med flabbande programledare, flabbande deltagare, flabbande publik. Varför de skrattade så hysteriskt gick inte att förstå för INGENTING var roligt. Jag kastade mig lika snabbt på stängavknappen.

Inga kommentarer: