lördag 11 maj 2013

Skräp för vem? Återanvänd, återvinn, ta till vara

Idag kom den gigantiska sopbåten till bryggan, det gör den två gånger per år och hämtar allt sånt vi öbor inte kan stoppa i soptunnan eller ta med själva. Ibland är det otroliga berg av sopor som sträcker sig långt upp på stigen.
Idag var det lugnt och fyndfritt. Ibland kan man hitta något fint som grannarna kasserar, men idag var det rostigt och gammalt och trasigt.
Det känns egentligen skönt, jag lider i mitt grovsoprum i stan där grannarna kastar nya nästan inte använda saker, vräker ner böcker och barnkläder bland gammalt hö med hamsterkiss. Där finns fullt användbara sportkläder, tekniska apparater, det finns knappt ord att beskriva hur mycket som är användbart men slängs fast det borde lämnas till någon återvinning.
Dessutom är det ju förbjudet att ta saker från soprummen.
Här på ön däremot blir alla bara glada om något jag inte har användning för längre kommer till nytta hos en granne. Som min fantastiska soffa till exempel som slängdes av en granne häromåret och som jag älskar att ha i min trädgård.
Fram för återanvändning.
Och återvinning!

2 kommentarer:

Marina sa...

Det skulle finnas "bytesrum" på alla områden, eftersom saker som är skräp för en person kan vara fullt användbart för en annan.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Så sant Marina! Vi försökte i min förening men det spårade ur eftersom folk ställde skräp där, typ äckliga madrasser ... så märkligt eftersom vi har vårt grovsoprum också. Jag har kämpat för att få sätta upp bokhyllor i stället för att folk ska slänga böcker men det blir ingen respons sorgligt nog