lördag 29 juni 2013

Ljuvlig morgon i hembyggd snipa

Vi har haft en ljuvlig morgon på ön. Solen flödade över verandan.
Min vän Paulina, fotograf, var på besök med sin pappa. Han har byggt en fantastisk träbåt av snipatyp och nu kajkar de runt med den i våra vatten och låg över i båten här vid en brygga. Igår kväll drack vi limoncello på verandan, sedan gick de till båten för att sova.
Han har gjort allt på den, från det han fällde tallarna, till hyvlandet, och hopsnickradet  av den färdiga vackra båten. Det tar cirka ett år från det man fällt tallarna.
Ungefär den tid det ofta tar för mig att skriva en bok, tänkte jag.
Vilket hantverk detta båtbyggande är, jag är fylld av beundran!

Motorn är en stillsamt puttrande gammal fiskebåtsmotor. När man sover fäller man enkelt upp ett slags tält över båten och kryper ihop i varma sovsäckar.

Vilken lycka när Milton, Emil och jag fick ta en provtur runt ön, sedan stiga av på vår brygga där Milton åkte rutschkana ner i det ännu kalla vattnet.


Inga kommentarer: