onsdag 11 september 2013

Suck från en kvinna som är pissed off

Den här skylten hänger på dörren till mitt arbetsrum och den piggar upp mig. Hittade den en gång i Östersund.
Idag är den extraaktuell. Av orsaker som är synnerligen privata till en del och som jag inte tänker orda om på bloggen - annorstädes har jag ilsket ordat, det ska ni veta. Lögner och falskhet är det värsta jag vet.

Men just nu är jag mest arg på min bursa i höger axel. En liten otäck sak som jag har så ont i sedan mer än sex månader tillbaka. Mitt tydligen kantiga skelett skaver mot den. Jag har överansträngt axeln och trots tre cortisonsprutor blir det inte bra utan värker så förbaskat. Jo, jag har varit oförsiktig och sågat och krattat och grävt för mycket.  Nu straffar det sig.

Bursit, lider jag av. Nu ska jag försiktigt träna och låta läka. Jag är glad att jag lärt mig att det heter bursa, först fick jag bara veta det svenska ordet. Det är hemskt! Fult. Slemsäck. Är inte det ett gräsligt fult och vidrigt ord? Man kan verkligen vara "pissed of" för mindre än en inflammerad slemsäck vid namn bursa. Den eviga värken gör mig trött och ännu mer pissed of. Tur att jag har den uppiggande skylten.

10 kommentarer:

Karin sa...

Men åh vad jobbigt. Fast slemsäck låter ju mjukt och trevligt. Bli vän med din slemsäck, liksom. Men absolut INTE om den blir inflammerad och ond. Lite försiktig träning låter bra.

maggisvarldgmail.com sa...

Stackars du. Att ha värk är verkligen för hemskt. Speciellt när det håller i sig hela tiden så där molande...jag vet en fantastisk sjukgymnast om du skulle behöva. Hon har hjälpt mig flera gånger när jag haft värk i bla axlar. Förstår att du blir trött och pissed of, men ta det lugnt så läker det säkert snart ut. Kram

Marina sa...

En helt fantastisk skylt!!
Hoppas smärtan ger med sig snart. (Det kan ju vara lättare att låta axeln vila i stan)

KaosJenny sa...

Mm, ibland är det bara på sin plats att bli arg och skylten var fin. Det är bra att bli arg ibland. Sa till mina fotbollstjejer att bland det viktigaste en tjej bör lära sig är "drop-dead-blicken". Ibland behöver den avfyras ;-). Fast mot egna kroppen är det svårt, då är det mer vila som gäller. Hoppas du blir bättre. Kram

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Jenny, drop-dead-blicken ska jag träna in!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Margareta, det är just det där med att ta det lugnt som är så svårt. tar gärna tips på bra sjukgymnast. kan du inte maila namnet till min inbox på Facebook?

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Karin, tänkte att det var försiktig träning att skruva in en sak i väggen i helgen, det var det INTE. AJ igen....

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Marina, den skylten piggar upp mig!

Evas blogg sa...

Slemsäck är ett fult ord, jag håller med. Inflammation i den är inte alls roligt att leva med. Smärta ger upphov till frustration då man inte kan leva som man är van. Jag vet, jag har mångårig erfarenhet. Nu hoppas jag din bursa läker fint så du slipper värken! Och den skylten, den skulle jag behöva ibland jag också. Kram.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Eva, den skylten hittade jag i Östersund! Idag har jag fått remiss till en ortoped, nu gör det så ont att jag inte ens kan borsta håret, eländiga slemsäck som inte vill läka :(