torsdag 24 oktober 2013

Idag reser jag i tankarna med musikens hjälp till mitt Frankrike


Åh det franska språket. Ibland måste jag bara få lyssna till franska, läsa franska, njuta av det vackraste språk jag vet.
Ett språk som inte bara är ett språk utan ljuva minnen, nostalgi och drömmar för mig. La douce France, ljuva Frankrike som sannerligen inte är ljuvt. Ett tufft land idag präglat av högervindar och främlingsfientlighet.
Men i mina drömmar och i min kropp, där lever ett annat Frankrike, La Douce France, min ungdoms Frankrike, mina drömmars och längtans ljuva land.
Så denna morgon lyssnar jag till Ann Sofie von Otters nya franska skiva som jag läste i DN om i morse. Ska se om jag hittar länken.
Men musiken finns redan på Spotify (jag älskar Spotify, jag har flera listor där med fransk musik, gamla älskade schlager, chansoner, sådant som jag hört genom livet!).
Leta på Ann-Sofie von Otter och på Douce France på Spotify eller You Tube om du är en frankofil som jag.

4 kommentarer:

Granne med potatisodlaren sa...

Tack, det ska jag göra tout de suite.

maggisvarldgmail.com sa...

Måste verkligen lära ta till mig det där med Spotify...sätta samma egna listor etc. Lyssna på andras...har inte fått in detta i mitt blodomlopp ännu!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Bra Eva! Den är fin

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Klart du måste ha Spotify, Margareta. Det är så kul att göra egna listor! Och att lätt hitta ny musik. Lite läskigt bara att "någon" vet så väl vad jag lyssnar på ... Spotify följer noga upp vilken musik man väljer och det kan vara lite läskigt kan jag tycka....