söndag 8 december 2013

Du & Jag - om status och livsfrågor i femman

Kunde inte sova i natt, mitt emellan frisk och sjuk, matt och jag vet inte vad. Så jag högg Katarina von Bredows nya roman för mellanstadiet ungefär, Du & Jag. Det är första delen i en tänkt trilogi om livet i en mellanstadieklass, det handlar mycket om status och makt, vem som får vara med och vem som är utanför. Vem man är i skolan och vem man är hemma.
Väldigt fin skildrade relationer mellan barnen och en dialog som känns äkta. I centrum, Andreas, bra i matte, tecknar fint och kan många ord men är långt ner på statusstegen. Ingen idé att ens gå med i Facebook när man inga vänner har.
Boken skildrar så fint hur det familjeliv Andreas såg som lyckligt och självklart krackelerar. Samtidigt växer en het önskad vänskap fram med Alicia, hon som inte ser honom i skolan men som han har så kul med annars.
Andreas talang att teckna visar sig vara hans nyckel in till en annan, spännande men inte helt laglig,  gemenskap. Hur ska han välja?Och vad är det som säger att man måste säga ja till allt för att få vara med?

Läsaren följer Andreas kloka funderingar och val och jag var alldeles tvungen att läsa ut boken innan jag kunde somna. Inget är självklart, ingen är bara ond eller god.  Funderingarna får ta tid, beskrivningarna av vad som händer också. En härligt tjock bok.

Klokt och finurligt. En bok att köpa till läsglada mellanstadiebarn som vill läsa själva, annars en bra bok att läsa högt eftersom den öppnar för många funderingar.
För mig känns några av barnen så mycket äldre i boken än femmor ... Men jag vet ju hur det kan skifta. Den busige Kevin till exempel, jag kan inte se honom som en så liten kille. Men det är mer detaljer. Som helhet en väldigt fin och läsvärd bok.

4 kommentarer:

maggisvarldgmail.com sa...

Du kommer med så bra lästips Eva! Denna verkar kunna vara något för min 12 åriga Selma! Visserligen går hon i sexan... Har du något bra förslag till en 9 årig Signe som är duktig läsare?

Marina sa...

Tack för tipset - jättebra!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Kanske till och med Signe kan läsa den? Jag tror det är en bok som skulle passa en läsglad nioåring bra. Annars tror jag att du har jättebra koll också på bra böcker Margareta. En favorit är Per Nilsson när det gäller Selma kanske. Ska just läsa hans nya bok. Återkommer. Kram!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Marina, snart dags för dig att komma hem till kylan?