torsdag 20 februari 2014

De svårartat anorektiska kvinnorna och machomännen i House of Cards

Nu har jag maratonsett första och andra säsongen av House of Cards. Det är en jag-måste-se hur-det-går-serie. Så man ser. Men den är ganska otydlig, intrigtrådarna är hängande här och där och inte särskilt väl hopknutna.
Det är konstiga hopp i handlingen. Ändå ser man.
Många gör det, jag också. Fast det är så otroligt mycket bludder och machosnack och jag grubblar inte ens på hur sant eller ej det kan vara.

Det som retar mig  är att kvinnorna i serien alla verkar lida av svårartad anorexi. Jag skulle tro att deras otroligt tighta klänningar har storlek 34 ungefär. Det finns inte en valk, inte ett uns fett på kvinnorna i denna serie i kroppsåtsmitande fodral gärna filmade lite sådär smalt i silhuett.
De är inte bara  smala, det är ohyggligt magra, allt kroppsfett verkar ha försvunnit.
Har de ens de nedre revbenen kvar eller är allt bortopererat och fettsuget? Är det kriteriet för att en kvinna ska få en roll i House of Cards?
Undrar jag ilsket ....

6 kommentarer:

KaosJenny sa...

Stackars människor, vem vill mysa med dom. Lillebror klagar lite över att jag inte är lika mysig längre och då har jag inte ens gått och blivit anorektisk ;-) Kram

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Jenny! Ja tacka vet jag kroppar med en sund kramvänlighet. Kram!

maggisvarldgmail.com sa...

Jag vill så gärna se denna omtalade serie! Har du köpt den i en box eller? Inte en enda "mullis"…kanske är det så i dessa kretsar… dock inget ovanligt i amerikanska serier eller filmer också för den delen.
Hustrun i Breaking Bad dock ett skönt undantag!

Anonym sa...

Vad intressant, Ewa, att ingen har tagit upp det här! Serien är ju maximalt omskriven överallt. Har vi blivit så vana att se kvinnor på det sättet att vi inte reagerar?
www.baldoreportage.se/baldotantens-blogg

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Någon litet kraftigare kvinna finns väl Margareta men de flesta med ledande roller är påklädda benrangel ofta i höga klackar.
Se t ex kvinnan som efterträdde Frank och hans hustru! Håller med om hustrun i BB, befriande!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Baldo jag tror att du har så rätt. Vårt öga har vant sig vid extremt smala kvinnor med perfekt hy och vita tänder (tänderna gäller också män)- se gamla filmer och fundera över t ex tändernas färg!
Precis som vi från teve är vana vid att människor som svar kan leverera korta exakta svar på frågor, inte tveksamma funderande som i verkliga livet. Vad gör teve med vår syn på människan?