lördag 8 februari 2014

Idag strosade jag nöjd omkring i London

Jag reser i fantasin, kanske det räcker.
Idag var jag i London.
Fina Breakfast Book Club hade en bokbrunch  på Mornington hotel, bilden har jag lånat från bloggen.
Där pratade vi storstadsskildringar utifrån en lysande och vacker volym: London av Virginia Woolf. En bok jag inte kände till men absolut förälskar mig i. Så elegant beskrivet, med sådan precision och närvaro.Trots att det är 30-talets Oxford Street hon beskriver känner jag igen mitt nittiotals stökiga gata.
Allra mest älskar jag hennes kapitel om att flanera under några eftermiddagstimmar: Rymma från sitt liv, fantisera sig in i andras:

 "När vi går hemifrån en vacker kväll mellan fyra och sex lägger vi av oss det jag våra vänner känner igen oss på och inlemmas i den väldiga republikanska armén av anonyma vagabonder som det är så roligt att vara tillsammans med efter ensamheten i ens eget rum"

Vissa böcker älskar jag att hålla i min hand, vackert formgivna som denna bok och intelligent skrivna.
bokbrunch140208
Brunchbild lånad från Breakfast Book Club
Och vilken ljuvlig idé det är att träffas ett gäng bokälskare för att över en god brunch tala om det vi brinner för. Böcker.

"Är jag här eller är jag där? Eller är mitt sanna jag varken det här eller det där utan något så varierat och vagabonderande att det bara är när vi ger fria tyglar åt dess önskningar och låter det röra sig alldeles obehindrat som vi faktiskt är oss själva?" (Ur Att strosa omkring på gatorna)

4 kommentarer:

Marina sa...

Tänk vad fruktansvärt tråkigt det skulle vara om vi inte hade fantasin!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ja tänk att vi kan resa runt världen och vara den vi vill - åtminstone i vår fantasi, det är en gåva Marina!

maggisvarldgmail.com sa...

Bokbrunch låter väldigt trevligt! Skulle gärna vilja deltaga någon gång och låta mig inspireras till vidare äventyr och resor i fantasin!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Javisst Margareta! Länka in på Breakfast Book Clubs bloggsida och bli vän med dem på Facebook så går vi tillsammans på nästa brunch!