lördag 1 mars 2014

Jag hittade Korsika i Stockholm - vilken mat!


Idag hittade jag Korsika, min favoritö, i Stockholm. Det är inte så ofta jag äter i Vasastan, mest håller jag mig på söder. Nu befann jag mig där efter ett misslyckat försök till jazzkväll.
Visst hade jag gått förbi en korsikansk restaurang? - tänkte jag när vi hungriga smet iväg från konserten som aldrig verkade komma igång.
Javisst, vi hittade till Campoloro nära Odengatan. En liten perfekt välinredd lokal med en mat som var helt enkelt gudomlig.
Jag som älskar Korsika var plötsligt där, men med godare mat än jag någonsin fått på själva ön.
Det är en korsikansk kock som öppnat denna pärla till restaurang. På somrarna stänger han och öppnar krog på Korsika.
Jag åt en Confit de canard, anka, i en sås med fikon som var så gudomlig att jag knappt kunde avhålla mig från att slicka tallriken ren. Men nåja, det går bra med en brödbit.
Till efterrätt: Fondant de chocolat, lika perfekt den, den mörka chokladen vällde fram ur den lilla varma bakelsen.
Vilken ny favoritkrog!
Till Campoloro återvänder jag snart.
Och till Korsika.
Bilder från senaste besöket 2012 med Ellen

2012.

7 kommentarer:

Marina sa...

Visst är det härligt när man hittar de där pärlorna dit man känner att man vill tillbaka. (Gäller såväl resor som mat!)

Granne med potatisodlaren sa...

ÅH, dit vill jag gå med dig! Nu längtar jag till stan för att få träffa alla fina vänner som finns där.

Måste bara få balans. Hoppas att vi ses snart.

maggisvarldgmail.com sa...

Oh, tack för tipset! Hit ska jag ta min väninna i veckan! Korsika, denna underbara ö, där Christer och jag reste omkring för några år sedan…nej, jag tror jag tar dit Christer först för att uppleva fina minnen.
p.s vilket adekvat ord bredvid din dotter!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Så är det Marina, och nuförtiden kommer jag mest på mig själv med att längta tillbaka

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Eva, vi bokar bord där nästa gång du kommer hit!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Margareta, makalös mat, så värt besök.
Kul att du såg min lilla "specialare" på fotot :)

KaosJenny sa...

Härligt! trevliga restauranger med god mat och känsla är underbart. Kram