lördag 22 mars 2014

Jag jublar över vårdagjämningen och möter vän och vår på Millesgården

Jubel! Det är vår.

Igår var det vårdagjämning. Äntligen packar han ihop. Kung Bore och våren kommer och med den blommorna, värmen, solen.
Den här bilden tog jag på Millesgården igår. Den symboliserar väl min glädje över att det blir vår? Vinterhatare som jag är, soldyrkare och ljuslängtare.

Man Ray 1960, foto: Christer Strömholm/BVS Strömholm
Vi var där vännen Ulla och jag och såg den intressanta Man Ray-utställningen med foton, målningar och objekt. Han var intensivt verksam både i Europa och USA. Med dadaismen på 10-talet i New York. Sedan Paris där han umgicks med personer som Duchamp, André Breton, Kiki och Lee Miller. Hans fotografier är fantastiska och utställningen visar bredden i hans konstnärskap.

Vi promenerade omkring  i solen i den fantastiska skulpturparken och åt en riktig vårmiddag på den trevliga restaurangen.
Det är lite bökigt att ta sig till Millesgården på Lidingö men det är värt besväret.
Ett bra ställe att möta våren på!

6 kommentarer:

maggisvarldgmail.com sa...

Jag älskar Millesgården! Har sett många utställningar här och denna verkar också intressant! Inte heller fel att äta på restaurangen och snart kan man sitta ute också! Hurra för Våren!!:)

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Visst är det fint där! Och man kunde nästan sitta ute ... Vilken utsikt det är från terrassen

Hanneles bokparadis sa...

Jag var där sist 1968...

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Och vet du Hannele, jag var där med min allra bästa 68-kompis så 1968 talade vi om mest hela tiden :)

Anonym sa...


Eva, vilken bild! "Guds hand" gav verkligen en mittiprick känsla av den stormande glädje jag också kände över att våren äntligen infunnit sig.
Och över en vänskap som känns lika levande då som nu!
Kram Ulla

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Måtte solen lysa länge över vår vänskap fina Ulla! Det finns ännu många äventyr.