lördag 26 april 2014

Ingen jakt i vårt stillsamma paradis


När den lille är här blir det inte mycket egen läsning. Just nu fördjupar vi oss i Astrid Lindgren. Bullerbyboken, och Nils Karsson-Pyssling. Igår läste vi sagan om Mirabell. Och han somnade sött på min axel.
Han sov lugnt, inte jag.
Den här konstiga axelsmärtan jag har är värst på natten så jag vaknade tidigt och smög upp. Stod en stund på verandan. Det är stillsamt. Men i tystnaden hördes ljud, stora fåglar hann jag tänka. Men det var två rådjur som kom springande över grannens tomt. Jag är så mycket stadsflicka att jag förundras över skogens vilda djur. Det var så vackert och oväntat.

Jag kröp ner i sängen igen, tog en smärttablett och somnade om.
Halvt i drömmen kände jag hur glad jag var att årsmötet på min ö enhälligt röstade ner motionen om rådjursjakt.
Jag minns en stilla höstsöndag, vi var ute och strövade över ön med barnen. Plötsligt dök ett gäng män med gevär, män på jakt, upp. Det var så fel i vårt stillsamma paradis.



Inga kommentarer: