lördag 12 april 2014

Maktlös utan nätverk - tröstar mig med film och bok

Blogga vill jag. Klockan är nästan tolv och min dag har varit intensiv. Den lille sov över. När han är här bloggar jag aldrig, försöker låta bli mobilen överhuvudtaget.
Men sen på kvällen ville jag skriva. Då kom jag inte in och förskräcks över den nätstress jag känner.
Men nätverket vill inte.
Så jag primitivbloggar på padden.. Jag vill skriva om Hungerspelen.
Vi har just sett andra delen av filmserien och är andlösa.
Precis som jag var när jag läste det utmattande spännande trilogin. Första delen läste jag i ett flygplan från Stockholm till Hanoi. Jag läste hela natten min lilla lampa var tänd i det annars släckta planet. Kunde inte släppa boken.

När jag hörde om serien var jag tveksam - en serie om hur man i ett spel tvingas mörda varandra? Men Suzanne Collins lyckades ge liv och känsla åt huvudpersonen och skildringen är en framtida dystopi om vad som kan hända i ett odemokratiskt hårt kontrollerat land där media används för att lugna och tänja folket. Vad böckerna visar är att det inte går att döda hoppet.

Jag slukade de tre böckerna men var tveksam till filmerna. Nu har jag sett båda. Spännande och skickligt gjorda. Jag väntar ivrigt på den tredje så jag stämmer inte alls in i kören av dem som inte gillar filmen.

4 kommentarer:

Marina sa...

Jag är en av de få som varken läst böckerna eller sett filmerna, men det hinns fortfarande.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Marina, jag kände ju också viss tveksamhet inför ämnet. Men hon kan verkligen skriva bladvändare :)

maggisvarldgmail.com sa...

Bra att du påminner mig! jag har läst första boken som var mycket spännande och nu får jag fortsätta. Litar på ditt omdöme så det får bli film också. Förhoppningsvis med ett barnbarn!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Jag var sömnig igår när jag började titta men blev klarvaken! Väldigt spännande böcker och filmer tycker jag! Hoppas du gillar dem, Margareta!