fredag 25 april 2014

Nya länder lockar mig inte så mycket som fördjupning av kontakt med platser jag redan älskar

Korsika väntar på mig
Snöfri vinter och sommaraktig vår. Drömmer jag? Om det efter detta kommer även en solig sommar så finns det inte mycket som lockar mig från Sverige.

Alltmer tänker jag att det inte är att uppleva nya länder som lockar mig så mycket. Jag funderar över det.

Är det en brist på nyfikenhet som kommer med stigande ålder? Eller är det den stigande åldern som mer ger mig lust att fördjupa de insikter jag har, utveckla relationer till de länder jag älskar?
Det kan man grubbla på.

Inplanerad är en resa till Sicilien ganska snart med de bästa av ressällskap. Mina döttrar.
Det är den saken också. Det är viktigt med resmålen men också med resesällskapen.

När någon frågar vart jag vill resa rinner svaren snabbt ur mig:
– Paris, Korsika, Vietnam.
– Men där har du ju redan varit?
– Just det. Och jag älskar det.

10 kommentarer:

Ann sa...

Det är väl ganska logiskt att vilja återkomma till en plats som man trivs på?
Jag har inte rest mycket, men var i Kroatien med mina systrar för snart två år sen.
Skulle vilja åka till samma plats med min sambo nu.
Förhoppningsvis kommer jag till några av de platser jag verkligen vill se innan det är "för sent".
Rom och resten av Italien, Bayern (var barnflicka där) USA, och några ställen till.

Evas blogg sa...

Jag vill fördjupa min relation till Island. Hoppas det blir så någon gång. Sicilien låter fint, dit skulle jag vilja åka. I år blir det ett år utan utlandsresor. Får längta ett tag till.

Marina sa...

En kombination av de båda är inte fel. Det är ju fantastiskt kul att upptäcka nya platser och samtidigt är det väldigt härligt att komma tillbaka till platser man tyckt om. Jag har absolut några sådana ställen jag vill tillbaka till innan vi är färdiga med vår vistelse här, det är ju lite enklare härifrån...

Nini sa...

Man har favorit-resmål som man återkommer till, inget fel med det. Och där emellan kanske man gör en avstickare till något annat resmål. Jag åker exempelvis gärna till Grekland, och återkommer till Grekland om och om igen. Men oftast inte till samma ö/plats och inte till samma hotell heller. Ibland tröttnar jag och vill ha något annat. Och det kan överraska en positivt och bli ett nytt favorit-resmål. Sicilien var ett sånt. Dit reser jag gärna igen. Bodde strax utanför i Çefalu. Råkade vara mitt i festival-perioden.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ann, det verkar finnas olika slags resenärer, de som bara vill upptäcka nytt och de som återvänder ... Jag är väl mest återvändare. Fast .. jag längtar också till nya platser. Krk i Kroatien var riktigt fint förresten.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Eva, jag förstår det. Minns dina fina rapporter från Island. Det är något speciellt med öar!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Marina, dina blogginlägg ger mig en ofantlig lust att upptäcka platser jag aldrig ens hört talas om :)

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Nini, Grekland vill jag också återvända till. Jag tillbringade en fantastisk månad i Kavalla. Nu ser jag mycket fram emot Sicilien där jag aldrig varit, öar gillar jag :)

maggisvarldgmail.com sa...

Jag tycker det är underbart att återkomma till vår lilla plats i Frankrike. Vi behöver inte boa in oss, vi vet vad som finns. Men varje gång upptäcker vi nya platser runt omkring, och det gör att vår sfär vidgas och världen blir större. Så för mig är det både och. Det finns länder jag vill besöka innan jag blir för gammal, och samtidigt finns det länder där jag redan boat in mig, Frankrike, Grekland…dit jag alltid vill återkomma.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Margareta, dina rapporter om Frankrike visar verkligen hur ni upptäcker nytt. Så härligt. Jag får fundera lite på om jag stängt dörrar till ny länder helt i onödan. Upptäckarlusten finns kanske kvar ändå.