onsdag 23 april 2014

Smärtan i axeln tar min energi och glädje - vad göra när man skrivit sönder sin kropp?

Mina axlar orkar inte. Det är den trista sanningen. Efter ett otal antal artiklar, 33 utgivna böcker och alltför många timmar framför datorn har min högerarm krisat ihop. Sedan över ett år har jag gräsliga smärtor i armen. Impingement, kallar ortopeden det. Trångt i axeln.
Men så där kan du ju inte ha det! säger vännerna när de ser hur jag inte får på mig kappan, inte kan röra armen, inte borsta håret.

Men vad ska jag göra?

Jag har varit hos sjukgymnast, hon kunde inget göra, men operera för Guds skull inte sa hon.
Jag var hos kiropraktorn som botade min vänsterarm, en gång. Han kunde inget göra.
Jag gick till husläkarna som gav cortisonsprutor, det hjälpte ett tag.
Sedan till ortopeden på SÖS. Nya sprutor, när de inte hjälper säger de: Operera.
Men när? Det får jag inget svar på.
Och jag är livrädd för att sjukgymnasten har rätt: Du får ondare efteråt.

Men så här kan jag inte ha det. Det är om jag ska beskriva smärtan som att ha konstant tandvärk men i axeln. Det tar min energi och en massa glädje, usch jag avskyr att säga det. Men jag sover inte, jag har jätteont när jag skriver. Jag petar i mig värktabletter.

Suck! Någon som har ett tips? Inte akupunktur, det har jag testat. Så vad gör man, mer än väntar på kniven och titthålsoperationen ...  Fast idag hörde jag talas om stötvågsbehandling. Det är mitt senaste hopp! Jag är redan alltför mycket opererad.

Får jag inte skriva så mycket som jag vill blir jag riktigt olycklig.

19 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Usch,detta var verkligen inte alls kul att läsa! Man kan ju tycka att det ska gå och göra NÅT i väntan. Tränar du annan träning än sjukgymnastik? Det kan ju vara ett sätt att börja träna kroppen så att den blir stark överallt och sedan sakta men säkert hänger onda armen på också...säkert att du inte kan lyfta skrot med onda armen, men det kanske finns muskler runtom som du kan komma åt på nåt sätt. Googla eller fråga sjukgymnasten? Sån där smärta är ju ruskig och jag lider med dig!!

Gunnel sa...

Jag vet precis hur du har det. Fick ont i februari och förvärrade det hela genom att hastigt försöka sträcka mig efter en liftpinne. Nu är jag lyckligtvis nästan bra, men det var riktigt jobbigt medan det var akut. Hittade den här sidan och har gjort några av övningarna som jag tyckte verkade vettiga.

http://impingement.nu

Hoppas du snart hittar något som kan lindra och helst bota värken.
Kram Gunnel

Doris sa...

Det är ett elände. Min kropp är likadan. Mig hjälper rörelse (trots smärtan) massage och värme. Ibland nyponpulver ibland värktabletter - och faktiskt akupunktur. Bra blir det inte men bättre i perioder. Det finns speciella smärtmottagningar där de verkligen är proffs har du provat det? Och en fantastisk smärtläkare Björn Braghe (Arga doktorn på TV) Hoppas du kan få hjälp. Gå inte för länge med smärtan det gjorde jag....

Annika Estassy sa...

Har du sett över din arbetsplats, gjort den så ergonomisk som möjligt? Det är tyvärr mitt enda tips.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Tack snälla Trillingnöt, jag var inne i en bra träningsfas när det började göra så ont. Vad jag än gjorde så värkte det - så jag la av helt och det var riktigt dumt! Nu försöker jag med små rörelser och promenader i alla fall. Tack för omtanken!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Tack Gunnel, ska genast kolla sidan! Jag hade några övningar som jag slarvade med, så dumt, men det gjorde så ont. Jag borde nog ha bitit ihop där. Men nu ska jag kolla din sida! Tack så väldigt mycket!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Doris, tack för dina råd! Så klart jag gått för länge, bitit ihop och lidit. Gör vi inte det, vi flickor från södra Norrland. det där med att man inte ska klaga ...
Smärtmottagning hjälpte mig en gång tidigare, då var det bältros. Ska kolla det. Nyponpulver äter jag. Men akupunktur verkar av någon anledning inte fungera på mig.
Tack snälla för dina goda råd :)

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Annika ... och det där var en känslig punkt. Kram!

cruella sa...

Har du kollat på osteopati? http://www.osteopatisk.se/

cruella sa...

Jag håller också med Annika om vikten av att inte slarva med ergonomin. Ack så lätt med bärbara datorer som det är så mysigt att släpa lite hit och dit... och riktiga ergonomiska möbler känns tyvärr ofta omysiga i ett hem, tycker jag. Men det är en fråga om smak och inget annat.

Nu har du jättebesvär och har haft i många år, så du har ju säkert fått alla behandlingar som finns. Men jag hade nästintill kronisk nackspärrskänsla, axelont och tennisarmbåge för några år sedan, allt på höger sida efter år och åter år av skrivande dag efter dag. Så fick jag en skidskada i knäet, kom till ortoped och fick en månadskur hyfsat starka inflammatoriska tabletter utskrivna. Inte nog med att knäet slutade bråka, de andra åkommorna läkte också - och har inte kommit tillbaka! Detta var fem-sex år sedan nu och jag har inte ändrat på arbetslivet sedan dess.

Hoppas verkligen att du kan få lindring på något sätt - snart! Kram.

Kim M Kimselius sa...

Jag har en massör med magiska händer. Hon får ordning på det mesta. Kanske värt en resa till Blekinge för att få hjälp? Har själv utslitna tummar som läkaren ville operera, det fixade min massör, inga problem sedan dess, trots att tummarna ser lika hemska ut. Tror det bor en healer i henne, trots att hon inte själv kallar sig för det.
Vad tror du? Hör av dig!
Kram Kim

Äventyret framtiden sa...

Ergonomin är jätteviktig!
Vet själv hur jag har känt mig av att sitta fel vid datorn långa tider. Man blir sjuk och belastar kroppen fel.
Vila och ergonomi!
Tycker synd om dig, vet hur jäkligt ont det gör! Lycka till!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Cruella, jag längtar efter ett magiskt piller! Men jag har ingen mjälte så läkarna är försiktiga med vad de vill ge mig. Nu har jag i alla fall bokat upp mig på bra sjukgymnaster mm så jag hoppas!Men svär över mig själv som slutade med min tai chi på nittiotalet. Tränar du någonting där borta???

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Kim, jag är övertygad om att vissa människor har magi i sina händer! Det är märkligt hur olika t ex massage känns beroende på magin eller ej. Kram!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Pettas! Ergonomi=ny dator och stol) ska det bli. Och så har jag tagit till mig tips på sjukgymnaster mm. Jag har en märklig inställning om att bita ihop och inte klaga när det gäller mig själv. Så dumt så dumt. Andra tjatar jag alltid iväg till behandling.Tack för goda tankar!

cruella sa...

Kolla osteopatilänken också:-) Ja, jag tränar tai chi men är en hopplöst lat elev... Efter ett riktigt bra pass känner jag dock att det verkligen vore något att göra på daglig basis. En gång...

maggisvarldgmail.com sa...

All min medkänsla Eva. Du har fått massor av goda råd här ovan och jag är säker på att du till slut ska hitta något som fungerar för dig åtminstone så att du slipper denna ständiga värk. Tyvärr ignorerar vi ofta oss själva och det kroppen ger uttryck för för länge. Det är dock aldrig försent men så är det det där att fortsätta med t.ex övningar även efter man blivit besvärsfri…där slarvar jag gång på gång…Tänker på dig och skickar en tröstkram.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Cruella, har ett tips på bra osteopat! Men du ... tai chi. Det är bra.:)

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Tack för tips och omtanke, Margareta. Jag börjar långsamt inse att jag måste hjälpa mig sjlv och ta alla halmstrån som finns. Nu gör jag det :)
Kram tillbaka!