tisdag 1 juli 2014

Skäms Expressen som sprider fördomar - kärleken har ingen ålder

Hade han varit tolv år äldre hade åldern inte nämnts.
Min vän Jenny, som tyvärr inte bloggar nuförtiden, la upp den här så otroligt fåniga löpsedeln på sin Facebooksida.
En löpsedel idag, 2014. Som toppar med att Camilla Läckbergs senaste kärlek är tolv år yngre. Hur fånigt kan det bli? Så många män finner en kärlek som är yngre, men det skriver man inte om. Hade hennes kärlek för övrigt varit tolv år äldre hade siffran inte nämnts.

Vad jag avskyr denna fördummande åldersfixering. Och jag menar verkligen att det mest drabbar kvinnor. Det är hur vanligt som helst att män har yngre, betydligt yngre kärlekar. Men om en kvinna har det ... så hamnar hon på löpet.
Tolv år. Det är så pinsamt - för Expressen - att detta blir en löpsedel.

Min senaste kärlek var tjugo år yngre än jag.  Det var aldrig något problem för oss. Men för en del andra. Det var liksom underförstått att det var/skulle bli ett PROBLEM. När vi gick skilda vägar, helt överens för övrigt, var det inte åldern det berodde på.

Ålder är inte viktigt. Människor som möts, blir förälskade, älskar varandra, tänker inte så fyrkantigt, hoppas jag.
Kärleken har ingen ålder.
Vill jag tro.
Men ett löp som Expressens ... det kastar oss decennier tillbaka i tiden. Det bygger fördomar.
Skäms Expressen!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig. Jag blir kär i människan och hens personlighet.Attributen spelar ingen roll för mina känslor och begär.
gunilla

tant Hanneles bokparadis på Hisingen sa...

just den dagen firade jag vårt 31:a bröllopsdag med min toy boy :)