söndag 10 augusti 2014

Värdigt sommarslut med dopp och fullmåne


Kära nån jag har flyttat hem till stan. Det innebär förstås inte att jag stängt till ön. Nej vi ska bygga om det gamla slitna köket och försöker nu enas om hur. Dessutom är det en massa saker som väntar här i livet i stan, en blandning av roliga jobb och diverse mindre roliga saker.  Återkommer till det.

 Sommaren slutade lite knäppt med ett borreliaanfall. Plötsligt hade jag jätteont under armen och där fanns en stor rund ring - det blev vårdcentralen i Vaxholm och antibiotika. Snabb behandling men tråkigt. Under alla mina år på ön har jag bara fått sådär fyra fästingbett, ingen av oss har någonsin fått borrelia. Så det var litet snopet.
Jag blev fruktansvärt trött, och hade ont under armen. Men nu blir jag nog bra. Dessa otäcka smådjur! Mördarsniglar. Fästingar och getingar. Nåja ändå ganska snälla djur om man ser sig omkring i världen.

Jag fick världens bästa tips i alla fall om getingbekämpande. Elda kaffe! Det blev getingtomt kring bordet igår när vi satt i den ljuva sommarkvällen jag, Annica, Victor och Ellen. Vi pratade milt i sommarkvällen och den gigantiska månen lyste där över oss.
Och i morse gick vi tidigt till bryggan och tog ett morgondopp.



7 kommentarer:

maggisvarldgmail.com sa...

Välkommen till stan Eva! Nu slipper du i alla fall dessa små "odjur" som har surrat omkring oss i sommar! Är själv "livrädd" för fästningar och getingar men har klarat mig i sommar. Däremot fick jag fula bett i Franrike som kliade enormt…vet inte vad det var för otäckingar men det lindrade med whiskey (utanpå!).
Spännande med nya köksplaner och allt annat som hösten lockar med, hoppas mest bra saker.
Själv inleder jag med en weekendresa till London med ett barnbarn! Roligt!

Karin sa...

Vilket tjusigt hopp Eva!

Fästingen räknas som ett av Sveriges farligaste djur... Vilken tur att du upptäckte bettet och fick antibiotika snabbt. Om infektionen, eller vad det är, får hålla på och sprida sig i kroppen ett par månader innan man sätter in moteld kan det bli besvärligt värre!

Och kaffeeld mot getingar låter intressant. Vi har ännu inte drabbats av getingplågan, men det är bra att veta vad man ska göra när de kommer!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ja Ellen ser riktigt elegant ut när hon hoppar i vattnet, själv smyger jag ner på trappan.
Tänkte på dig och fästingar och ilade till doktorn, Karin!
Aldrig sett något så effektivt som brinnande kaffe mot getingar :)

Unknown sa...

Härlig sommar! Och inte är den slut än.
Du har förskonats från fästingar för det mesta verkar det som, Eva.
Jag brukar plocka bort 30 - 40 per säsong men i år bara 4 st (noterar i dagboken så jag har koll :-))
Har haft borrelia flera gånger och kan intyga att det blir besvärligt ifall man inte upptäcker det i tid - det är inte alltid som den stora runda ringen uppträder tydligt...

Att det bara blivit 4 i år beror på att vi inte fått vara "på landet" så många veckor än, dom andra - med jobb - har prio från midsommar till mitten av augusti. Men vi har ett flertal veckor kvar innan vi vinterstänger i slutet av oktober.
Lycka till med köket!

Marina sa...

Fästinga måste vara något av det mest onödiga som finns! Såvitt jag vet fyller de inte någon som helst funktion. övriga irriterande smådjur har åtminstone en uppgift här i världen...

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Tack Bosse! Det är spännande att bygga om och utveckla husen på ön i takt med att familjen växer. Du verkar ha en sådan förmåga att hitta på trevliga utflykter - Helsingforsresan låter härlig!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Marina, fästingen är verkligen ett synnerligen onödigt djur ... !