tisdag 7 oktober 2014

Vem får Nobelpriset i litteratur? Kanske Assia Djebar?

13 kvinnor har fått Nobelpriset i litteratur. Av 113 pristagare.
Sammanlagt har endast 45 kvinnor belönats med Nobelpris.
15 kvinnor har fått fredspris av 101.

Lite statistik hämtad från min dagstidning ETC.

I år tycker jag Assia Djebar vore en värdig pristagare. Hon skriver detaljrika inkännande romaner som utspelar sig i Algeriet. Själv lever hon i exil i Frankrike. Häromåret hörde jag en uppläsning i radio av  Ingenstans i min fars hus - en fantastisk roman om en ung kvinna i Algeriet. På svenska finns också Ett fängelse så stort  både fiktion och självbiografi. Om hur det hennes land Algeriet är ett fängelse för män och kvinnor, ett fängelse skapat av patriarkala traditioner och kolonialt övervåld. Hon skriver så starkt och vackert.

Vem tycker du är värd ett Nobelpris?

2 kommentarer:

Anna/notonmusic sa...

Det låter som en värdig vinnare Eva! Jag har aldrig lyckats tippa en vinnare hitintills så jag avvaktar :-)

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Anna, jag har heller aldrig prickat in rätt pristagare. Men håller en envetet på några kanske en får rätt till slut! Joyce Carol Oates, Assia Djebar, Nina Bouraoui till exempel :)