lördag 31 januari 2015

Köpa mjölk och frallor klädd i morgonrock o prickig pyjamas


"Jag vill inte bo på Götgatsbacken", sa E2 när vi skulle flytta innanför tullarna i Stockholm. "Jag vill bo så jag kan gå ut och köpa mjölk i morgonrock."
Det kan vi nästan göra där vi hamnade i Barnängen. I morse drog jag i alla fall kappan över min prickiga pyjamas och fikade hos E1som flyttat in nära mig. Väldigt mysigt.

Men annars ... det snöar och regnar samtidigt, något slags blask flyter omkring på gatorna och jag skickar en avundsjuk tanke till vännen Ev på väg till solen och torra asfaltsgator.

Jag tänker i alla fall, meddelar jag här och nu, inte bädda idag och knappt stiga upp. Möjligtvis bara för att laga mat och baka en chokladtårta. Jag har en hel bunt härliga böcker att läsa. En passionerad bok om Hemingway och hans hustru av Paula Mc Lain Åren i Paris. Hade aldrig tänkt mig honom som vacker? Men i boken beskrivs  han så i Parislivet på 20-talet. En bok för mig.
Dessutom är jag fascinerad över hur klok hon är Sara Danius, den blivande ständiga sekreteraren i Svenska akademin. Köpte hennes bok Husmoderns död och läser och känner mig ett uns klokare.

Hur tillbringar ni denna blaskiga dag?

10 kommentarer:

Unknown sa...

Genom att åka 6km skidor på Gärdet, inte världens bästa väder för det, men gillar man lite fysisk ansträngning så är detta vida bättre än såväl en vanlig promenad som ett besök på jymet! Sen har jag också en ambition att få med nåra timmar av att städa undan gamla böcker så att nyare såna inte översvämmar min lilla "datorskrubb". Det ska nog gå också bara jag väntar ett tag med att hugga in på den välförtjänta ölen!:-) Problemet med att plocka ut böcker är att jag förstås börjar läsa i dom och sen har jag rent allmänt så himla svårt att "slänga" nåt - vad som helst, men särskilt böcker, även om jag är hundra på att jag aldrig kommer att läsa den nå mer..

KaosJenny sa...

här snöar det vansinnigt mycket men jag har tillbringat dagen med inhandling av kläder till barn som vuxit som ogräs. Fika på stan och hyrde ett par filmer. Sov framför tv:n. Mannen är sjuk så det blir nog en massa snöskottning imorgon. Kram

Marina sa...

Ja, här är det ju inte sådär jättemycket snöglopp då om man säger så...skickar gärna lite sol och värme!

Anna/notonmusic sa...

Nyfiken på Husmoderns död, är det alltså kortare texter? Letar efter lite sådant, typ noveller, nu när min tid för att läsa är så begränsad pga studier. (Jag måste ju läsa mina läxor!) Förstår precis det där med att gå och handla i pyjamasen. En känsla av att vara hemma i affären som i sitt eget kök nästan. Menar du att du har en av döttrarna som granne!?? Avundsjuk... Hoppas att din dag blev så där härlig som den lät :-)

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Oj Bosse! I detta väder, det var imponerande.Visst är det svårt att slänga böcker. Men jag måste. Ett bra sätt är att uppfinna en bokhylla på lämpligt ställe där grannarna kan plocka bra böcker. Jag är nöjd med det.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Här regnar snön bort idag så hoppas du slipper skotta, Jenny!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Anna, det är korta kloka texter, essäer, inte noveller. Hennes tankar ger mig mycket att fundera vidare på. Precis som hennes Sommar- och Vinter gjorde. Klok kvinna! Min dag blev härlig men jg avslutade den oväntat med en intensiv garderobsstädning.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Oj Marina ... där vill jag vara!

maggisvarldgmail.com sa...

Sara Danius bok har i sin bok "Husmoderns död" en text kallad "Ulla Isaksson och dussinmänniskorna". Den fick mig att läsa romanen "De två saliga" av Isaksson, en mycket intressant bok om kärlekens kraft, om tro intill döden, om total tillit om rädsla…kanske inte så uppmuntrande i gråvädret men ger dock en god eftersmak.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Har bara läst några essäer, man får läsa Danius sakta och begrunda eller hur, Margareta? Klok kvinna!