lördag 28 februari 2015

Idag tänker jag på Olof Palme - saknar honom och hans politiska visioner

Intervju med Olof Palme i Gävle

Så ofattbart länge sedan min favoritpolitiker Olof Palme blev brutalt mördad. Jag minns när jag bodde i Paris och han kom på besök, inbjuden av regeringen som utbildningsminister. Pampigt var det, som det brukar i Frankrike. Men Palme viftade undan regeringsbilen och hoppade in i vår lilla 4L utan baksäte (men han fick sitta fram, jag satt därbak).
Sedan åt vi lunch hos en av våra vänner, Roland Dumas som sedan blev utrikesminister. François Mitterrand var också med. Innan dess hade Palme imponerat  på den franska pressen med sina välformulerade svar. På franska.
Den här bilden är från en intervju jag gjorde med honom senare. Jag tog tåget till Gävle där han varit och så gjordes intervjun på tåget mellan Gävle och Stockholm. Han var så otroligt snabb i repliken, snabb i tanken. Vänlig och intresserad. Det gällde att hänga med när man ställde frågor till honom.
Vad jag saknar en sådan internationellt engagerad politiker idag.

1 kommentar:

Susanne Hultman sa...

Jag var väl inte någon jättestor anhängare av honom innan jag 1985 gjorde en resa till Mexico och hörde många tala gott om honom. Insåg hur mycket han betydde bl.a. för Latinamerikas länder. Året efter hans död for jag iväg till Nicaragua och insåg än tydligare hur stor han var utanför Sverige.

Natten han mördades minns jag tydligt förstås, liksom så många andra som var med då. Bodde söder om Stockholm då så det var väldigt nära.