fredag 27 november 2015

Svart fredag vilken dum import - jag vill konsumera mindre inte mer

Det finns importer och importer - några är riktigt usla.
Idag översållas min mail av meddelanden om Black Friday. Jag förväntas tydligen vilja köpa saker billigt för att det är en svart fredag.
Sluta!!!
Jag vill inte ha importen svart fredag till Sverige. Måste vi importera alla dumheter?
Vi hade en svart fredag för några veckor sedan. En av de svartaste fredagar jag upplevt.
Det är inget bra namn och det är en dum företeelse bara avsedd att få oss att konsumera mera till säljarnas fromma.
Jag vill konsumera mindre.
Jag vill inte ha några svarta fredagar. Jag vill inte ha Halloween heller för den delen för att tala om en annan dum import.

11 kommentarer:

Karin Härjegård sa...

Hade faktiskt helt missat detta med black Friday. Jag håller med dig - vilka dumheter! Vi har viktigare saker att göra i den här världen än att konsumera.

Äventyret framtiden sa...

Jag tror inte att vi slipper undan varken det ena eller andra av dessa dagar när de redan har rotat sig så starkt, men lyckligtvis så kan man göra som man själv vill.
Black Friday började ju redan i mitten av femtiotalet i USA och tyvärr så tas det efter också här i vår del av världen. Vi är som fåren som bräker med huvudtackan.
Ena dagen talar vi om återbruk och att minska på sopberg för att nästa dag uppmanas att köpa mera för att få snurr på nationalekonomin. Huvudlöst
Jag tror att det är andra året,kanske tredje året, som vi har Black Friday på Åland också. Mycket folk var det i farten såg jag när jag
var till stan och lämnade in ett par väskor fyllda med kläder till Emmaus. Jag gick förbi en skoaffär som sålde vinterstövlar till femtio procent billigare pris än normalt. Det lustiga är att samma märkesstövlar kostar lika mycket normalt som reapriset. Tydligen har man höjt med hundra procent för att kunna ge femtio procent rabatt. Lurendrejeri och dessvärre går folk på det, för att det är stora readagen.
Det är mycket "kejsarens nya kläder" på gång en dag som denna.
Undrar varför människan är så materiellt beroende. Söker man tröst?
Ha det gott på andra sidan havet! :)

Anonym sa...

Å så mycket jag håller med dig Eva!
Min mail är också bombarderad av "black fridays" mail. Jag var inte med på vad det innebar. Nu vet jag.
Svart fredag...det var det den 13:e november..!
Kram Pia

Evas blogg sa...

Jag instämmer helt med dig. Jag gjorde en bild kring mina tankar om dagen.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Karin, ja vilka dumheter och vilket trams. Som om vi inte hade viktigare saker att tänka på.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Karin på Pettas, nej vi slipper nog inte. Halloween blir mer för varje år. Men man kan ju i alla fall göra en egen liten motståndshandling och låta bli att handla svartafredagvaror. Ja vårt behov av tröst i denna svarta tid är omätligt.Och nog måste jag erkänna att jag själv också tröstkonsumerar. Men inte på svarta fredan. Allt gott till dig också på din ö!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Pia, fredagen dem 13 november är i sanning Den Svarta Fredagen. Kan man inte släppa det som konsumtionsterm. Det är smaklöst och obehagligt och finns ju inte alls i våra traditioner så varför ta in den!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Eva den bilden vill jag se, tycker så mycket om dina bilder

Åsa Bonelli sa...

Men JA! Håller så med dig.

Anna/notonmusic sa...

HELT rätt Eva, svart fredag var det för några veckor sedan! Vilket dumt påhitt, jag ha heller i te hängt med men så är jag en väldigt dålig konsument också. Fattar liksom inte grejen heller... Varför heter det svart fredag om allt är superbilligt vilket det heller inte tycks vara överallt... Jag tycker det ska heta fREAdag för då fattar till och med jag! Kram på dig i novembermörkret!

Evas blogg sa...

Kolla min blogg, jag har lagt ut bilden där. Och tack fina du!