torsdag 3 mars 2016

Dagerman lika aktuell idag när det kungafjäskas i media

Jag lånar en bild från Republikanska föreningen, en dikt skriven av Stig Dagerman 1946
Jag är glad att jag är medlem i Republikanska föreningen. Och jag önskar denna familj som miljontals andra familjer att njuta av just sitt barn, den för varje familj unika händelse att ett barn blivit fött.

TV4 igår kväll, man kunde tro att nyhetsuppläsaren ingick i den kungliga familjen, han hade glädjefnatt. Ekonominyheterna ställdes in. Nu skulle det direktsändas från presskonferens på BB. Inför ett stort uppbåd av journalister och smattrande kamerablixtar berättade Daniel att han och hans hustru fått en son. Han var en glad och lycklig pappa och man unnar familjen ro att njuta av stunden.
Inte behöva stå i detta flåsiga mediacentrum.
Han gjorde en fin passning:
– Har ni pratat med kungaparet? ropade en reporter.
– Ja, vi har talat med våra föräldrar, svarade han, Daniel från Ockelbo.
Innan presskonferensen fördes ett pinsamt samtal i studion på TV4 där alla annan verksamhet verkade ha upphört. Vi fick veta i ett tramsigt samtal utan substans att Estelle minsann är en a-prinsessa, ett a-barn. Det meddelade Elisabeth Tarras-Wahlberg.

Jag håller mig för pannan. Vad är det för underdånigt kryperi media ägnar sig åt! Vill folk verkligen se denna krypjournalistik?


http://www.republikanskaforeningen.se/vi-behover-dig-som-m…/

8 kommentarer:

maggisvarldgmail.com sa...

Som du har jag svårt för denna typ av journalistik och detta svassande för kungahuset och dess olika medlemmar. Jag önskar dem givetvis allt gott men tycker att hela systemet är förlegat och förstår inte en del människors entusiasm och intresse. Minns för många år sedan när kungaparet gifte sig och jag talade med en dam som ställde in hela sin semesterresa när datumet för bröllopet annonserades. Damen i fråga måste absolut vara hemma för att fira denna händelse. Själv passade jag på att boka en resa med mina små söner eftersom det blev billigt just denna bröllopsvecka! Daniels kommentar visar att det finns lite rim och reson i alla fall!

Evas blogg sa...

Ja tänk vad ett litet barn kan få Sverige på fall. Jag tyckte att reportrarnas (några av dem) reaktion, när de fick veta att det var en pojke, var lite märkliga. Höga JA! Vadå, var det bättre än om en flicka hade fötts?

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Eva jag reagerade precis som du! Vad var det för konstifika typer som skrek JAA när Daniel sa att det var en pojke? Hela den där presskonferensen var ju så pinsam. Den som var värdig och lugn var faktiskt Daniel själv.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Margareta, i denna värld när det finns så många barn som far riktigt illa, så ska man behöva genomlida denna pinsamma hyllning till ett barn som föds in i en av Sveriges mest priviligierade familjer. Så otidsenligt. Bra val att åka på billig semester!

Karin sa...

"Vi har pratat med våra föräldrar" var bra! Heja Daniel!
Och så får man ju vara tacksam för det lilla. Det blev 21 salutskott, inte 42 som det var tidigare för killar och 21 för tjejer. Nu fick Estelle 42, eftersom hon kom först och Oskar 21, som tvåa. Fast man kunde nöja sig med tio eller nåt för alla tycker jag. Om det nu absolut ska saluteras.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ja Karin, det var ju bra med salutskotten. De ivriga JA-ropen från presskonferensen när deltagarna hörde att det var en pojke var riktigt pinsamt!

Tredje året i Hjo sa...

Även jag har lite svårt för det kungliga. Men bryr mig inte så mycket. Det får passera. Det är ändå rätt oförargliga när de ingen makt har. Och jobbar för landet gör de ju faktiskt. Så. Tja.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Hjovän!Det jag har svårast för är faktiskt medias underdåniga uppträdande. De lismande reportagen och på själva födelsekvällen den totala förvirringen som om något sensationellt hänt som rubbar hela nyhetstablån.
TV4 var en journalistisk katastrof då. Däremot kan jag bli glad för den enskilda lilla familjens lycka, att ett barn föds är alltid stort och Daniel är ju väldigt jordnära och sympatisk.