fredag 6 maj 2016

Vill ni läsa hela intervjun med mig? Om skrivtips och bakgrund och releasefest

Får jag vara lite självupptagen idag? Ordberoende förlag har i sitt nyhetsbrev en intervju med mig. kanske vill ni läsa hela? Då klickar ni bara på rubriken "Några snabba frågor till Eva Swedenmark" här nedan.


Några snabba frågor till Eva Swedenmark

Vem är du?
Jag är Sundsvallsflickan som drömde mig till Paris. Som ville skriva. Jag växte nästan upp på en redaktion, Dagbladet i Sundsvall där min pappa arbetade. Under många år var mitt skrivande journalistik, sedan tog jag fatt i skrivardrömmen i mitten av 90-talet. Bildade skrivkollektivet Emma Vall med två vänner, Annica Wennström och Maria Herngren. Vi skrev tillsammans ett femtontal deckare för barn, ungdomar och vuxna. Samtidigt började jag skriva egna barn och ungdomsböcker. Annica och jag skrev Bärböckerna, mycket populära feelgoodromaner ihop. Ja, jag skriver och skriver.

Vad gör du när du inte skriver?
Jag umgås med mina vänner och min älskade familj. Vi tillbringar tid tillsammans i vårt gemensamma sommarhus i Stockholms skärgård. Mina barn, Emil, Elin, Ellen, deras kärestor Marie-Louise och Fredrik och barnbarnen Milton, Edith och Elsa är de viktigaste människorna i mitt liv. Mina trygga punkter, min kärlek. Men så fort jag kan reser jag. Frankrike var länge favoritlandet och franska är mitt favoritspråk, men nu är det Vietnam jag helst åker till. Jag gillar öar, Korsika, Sicilien.

Berätta om boken
Jag kände mig klämd mellan generationer - de yngre i fyrtioårsåldern som drömde om pension nu och de i min ålder som gav upp därför att omgivningen såg dem som ointressanta och reducerade dem till ofarliga tanter. Jag skrev min roman för att pigga upp mig. Sedan insåg jag att jag ville beröra, väcka drömmar till liv. Ja, uppvigla! Jag tillhör ändå generationen som aldrig ger upp. Vad händer när fyra kvinnor som kanske på olika nivåer gett upp utmanas att ta för sig av livet igen, att ta fatt i sina drömmar?

Berätta om hur du ser på äldre kvinnor idag
– Du är inte åldersadekvat, sa en dum man till mig. Han menade att jag inte vet hur en äldre kvinna ska vara.
http://us9.campaign-archive1.com/?u=a1169fe2af678d0dc3a591f27&id=07aaab5639

Inga kommentarer: