onsdag 24 augusti 2016

Lekstuga som färdats över kontinenter

En stuga som rest över kontinenter och varit hem åt generationer lekande barn
Karin, jag och Disa
Igår var jag på underbar utflykt med två skrivkompisar till Horndal, där vännen Karin har hus.
Så vackert det är där, så somrigt än! Vi anlände på kvällen, åt, drack vin och pratade till klockan halv ett. Sov och vaknade utvilade. Skrev på våra romaner, tittade runt i hus och natur. Tog ett litet dopp i sjön innan vi skrev lite till och åkte hem. När vi körde hem såg vi en fantastisk regnbåge, ofta ser man bara den ena halvan av bågen, här var det verkligen en osannolikt vacker båge som det kändes som att vi körde igenom. Det måste betyda tur i skrivandet eller vad säger ni?
Vilken härlig utflykt.

På gården står den förtjusande lekstugan ni ser på bilden ovan. Den kom en gång från Tanzania med K:s packning efter att hon bott där några år.
– Hmmm ... sa hennes pappa Martin, vilken fin låda.Den får bli lekstuga.
Disa och jag laddar för skrivande i solen

Så blev den det åt Karins barn. Även mina barn har lekt där. Och nu är det en stuga för barnbarnen.
Så fint eller hur? En låda som färdas över kontinenter och omvandlas till en lekstuga till generationer barn.



3 kommentarer:

Karin Härjegård sa...

En mycket speciell lekstuga, kan jag ana. Det är något visst med lekstugor. Jag hade ingen egen, men fick leka i mina kusiners. Minns fortfarande detaljer och lukter från den.

Karin sa...

Väldigt trevligt att få sällskap på tandläkarbesöksresan! Jag har bilder på oss badandes, solandes, pratandes, men ingen bild på skrivandet. Och inte på tandläkarbesöket heller... Men vi genomförde ju alltihop, med framgång. Kul att ni hängde med! Härligt att sjön fortfarande var badbar.

Marina sa...

Vilken underbar lekstuga, dessutom med en helt egen fantastisk historia.