torsdag 29 september 2016

Det var Jens Lapidus som inspirerade mig att skriva Ängelböckerna


Jag ser en väldigt intressant film på TV2 om David Lagercrantz och hans Milleniumbok. Jag vet inte om den gått tidigare men den är spännande att se. Gripande också när han berättar hur hans far aldrig tog det han gjorde på allvar, eller rättare sagt: sa till David att han aldrig gjort något med allvar.
Vilken hemsk sak att säga till en son.
Jag köpte först inte hans bok, tyckte hela projektet var tveksamt.
Men sen köpte jag boken. Och jag tycker den är både spännande och välskriven och kommer inte att tveka att köpa nästa. Vad tycker ni?

Nu finns både Förfärande Ängel och Förföljd ÄngelStorytel och de går väldigt bra. Men det finns människor som skriver i Storytels ofta väldigt elaka anonyma recensioner att boken är en kopia av Stieg Larsson, det tycker jag är galet. Och helt fel.
Visserligen har vi skrivit om en kvinna som tar hämnden i egna händer när samhället sviker, en feministisk hjältinna som saknas i kriminallitteraturen. Kanske har hon en visst släktskap med Lisbeth Salander. Men är inte inspirerad av henne.
Det var faktiskt inte Stieg Larsson som inspirerade oss utan det var Jens Lapidus första bok. Som är väldigt bra. Jag gillar honom.
Men det gjorde mig galen att inga kvinnor drev handlingen, att det bara var män, att kvinnor bara var systrar och flickvänner.
Så därför sa jag till Johan Eneroth: Vi skriver en annorlunda bok, en bok där en kvinna driver handlingen.

6 kommentarer:

Marina sa...

Den första läste jag och tyckte mycket om så det kanske är läge att ta nummer två på Storytell nu då.

Karin Härjegård sa...

Bra! Vi behöver fler hjältar som är kvinnor! De finns i verkliga livet och ska finnas i litteraturen!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Tack Marina1

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Tack Karin, det betyder mycket det du säger. På Storytel skriver några att våra böcker är kopior av Stieg Larsson för att våra hjältinnor liknar varandra, de är ändå tycker jag väldigt olika. Det är som om det bara får finnas en tuff hjältinna åt gången medan det får finnas hur många överviktiga alkoholiserade poliskommissarier som helst utan att någon beskylls för att kopiera någon annan. Märkligt. Men det är väl provocerande med en feministisk hjältinna som hämnas när samhället sviker kvinnor.

Jane Morén sa...

Ja det där stämmer, hur många poliskommissarier har vi inte sett och läst om vid det här laget! Tråkigt att bli jämförd med något som inte stämmer. Men folk häver ur sig så mycket i skydd av anonymiteten på nätet. Fem elaka kommentarerna kan mycket väl vara skrivna av en person, som bara vill göra illa. Stå upp för allt bra du skriver och låt det elaka dunsta bort!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Jane, det är ju dumt att läsa dumma kommentarer på Storytel, anonyma, men jag är för nyfiken för mitt eget bästa.
Sedan inser jag ju också att en feministisk hjältinna som tar lagen i egna händer och utmäter straff till män som förgriper sig på kvinnor - det provocerar!!