söndag 22 januari 2017

Författarvardag, ändra, stryka, skriva om

Jag, kedjad vid min mac. Foto: Paulina.
Jag känner mig som en social eremit för tillfället. Träffar min familj, mitt förlag, men knappt någon annan. Förlåt vänner om jag är så himla osocial.
Men jag har två fokus just nu: måste bli klar med korret på del två i serien om De fyras gäng. Ni vet: Se upp med vad du önskar.
Kanske kan det vara svårt att ana hur mycket pillande det ligger bakom en bok. Hur många gånger jag skriver om kapitlen, skriver om boken, flyttar om stycken, kapitel, stryker, skriver om igen. Förtvivlar.
Sedan går mitt manus till några testläsare som har massor med kloka synpunkter. Jag ändrar. Och sen läser min entusiastiska noggranna textgranskare Marie hela texten och har synpunkter på nästan varenda sida. Det håller jag på med nu. Korrar, funderar, skriver om. Fastklistrad på min arbetsstol, hemma eller på min arbetsplats på förlaget.
Så det är fokus ett.
Och fokus två är #mittnyaliv. Det känns så bra. Idag ha jag varit på mitt gym och tränat. Ätit nyttig lunch.
Nu är det dags för fokus ett igen ...
Men jag börjar längta väldigt efter vänner, middagar, fester, ett socialt liv.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Åhhh jag vill OCKSÅ!!!
Du lever det liv jag drömmer om. En del av det i alla fall. Jag är på väg.
Fint att läsa, det sporrar!
Eva-Karin

maggisvarldgmail.com sa...

Låter intensivt. levande. härligt! Inspirerar!

Anna/notonmusic sa...

Ser fram mot att få läsa "tvåan" Eva! Jag får ju liksom skörda frukten jag av ditt idoga arbete :-)

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Eva-Karin! All lycka på den väg du redan befinner dig på till det liv du vill ha!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Margareta! Många val har lett mig hit och för det mesta är jag nöjd.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Anna, jag ser fram emot att du läser tvåan!