tisdag 31 januari 2017

Man ska inte gamla sig, säger Dagny 104 år

Har ni läst Dagnys blogg?
Om inte gör det. Det är otroligt uppiggande.
Jag såg henne i teve häromdagen, pigg och rolig och rakt på sak. Och 104 år gammal. Aktiv bloggare. Livet har blivit riktigt roligt efter 99-årsdagen, sa hon. Det var då hon började blogga.
Men hur ska man göra för att bli så pigg som du, frågade programledaren.
Dagny log finurligt och svarade:
Man ska inte gamla sig

Så suveränt och så sant. Det är klart det är en massa med gener med mera. Men det är också inställningen till livet.
Ni vet: Man blir inte äldre än man gör sig.

På Dagnys språk: Man ska inte gamla sig.
Det ska jag tänka på och ta till mig.

4 kommentarer:

maggisvarldgmail.com sa...

Oh så bra! man ska inte gamla sig....det ska jag verkligen anamma! jag har en del vänner som ofta talar om att nu är vi gamla och nu måste vi tänka på de o de...Jag mår bra i min ålder men vill inte gå livet i förväg! jag vill inte gamla mig!!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Visst är det förödande att börja tänka sig som gammal, då blir man det garanterat och gör inte allt det som livet erbjuder!
Vi får ha det i tankarna, Margareta: Inte ska vi gamla oss och ta ut sorger i förtid. Dagny är verkligen ett strålande exempel!

Anna/notonmusic sa...

Väldigt bra sagt! Jag har flera körsångare i min kyrkokör som verkligen inte gamlar sig och de är en förebild för oss alla. De klättrar på gradänger och trasslar in sig i körkåpor och hänger med på utflykter i tvära uppförsbackar och lär sig sånger utantill fast de har sjungit efter noter hela sitt liv... vilket bra uttryck. Jag förstår ju nu vad det handlar om. De gamlar sig inte!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Anna, så härligt att höra. är man engagerad och känner livet i sig så blir livet längre och bättre!
Kram
Eva