torsdag 19 januari 2017

Mitt nya liv och den goda franska maten





Så tidigt i mitt liv började jag älska allt franskt, mat och språk ... ja och mycket annat. Det har suttit kvar genom livet fast det finns så mycket jag blir galen på där,  fransk politik inte minst,.

Men det är märkligt ändå hur kärleken sitter i. Som idag. Jag åt middag med finaste Annica W . På Styrelsen vid Kungsholmstorg, en härlig fransk sylta, en liten bistro som man skulle kunna finna i Paris. Jag gillar det, jag känner mig hemma.

En pastis till att börja med, sedan anka, husets goda enkla röda vin. Och Annica tog musslor.
Allt var gott, bra tillagat, ändå enkelt.Som det ska vara. Fransk husmanskost.

Och #mittnyaliv? Jo, tack. Det går bra. Fettkaffet gör mig pigg och mätt. Jag arbetar intensivt med korret till min nya roman. Medan jag arbetar lyssnar jag förresten i lurarna på fransk musik. tala om frankofil :)
Och jag tror verkligen att god vällagad fransk mat, det hör hemma i mitt nya liv!


7 kommentarer:

Karin Härjegård sa...

Låter som en härlig tillvaro. :-)

cruella sa...

Ser gott ut även om allt är så dyrt, så dyrt överallt här i Sverige. De franska små kvartersbistroerna ger en ju verkligen en trerätters med en liten karaff vin för under 200 spänn även om det inte är gourmet cuisine direkt. En invändning: Varför plitar de dit cocktails under Avec på menyn? Var är calvadosen?

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Fint, Karin, även om det inte blev som jag trott det skulle bli, mitt liv vid denna tid. men fint!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Cruella, har du varit där? Nyupptäckt för mig. Deras steack frites ...
Men häromkvällen var det t ex groggkväll!! Calvados har de alldeles säkert. De är lite roligt oförutsägbara!

maggisvarldgmail.com sa...

Kan man få namnet på denna bistro? kram från en annan frankofil!

maggisvarldgmail.com sa...

Eller är namnet Styrelsen? tänker jag nu!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ja Margareta! Den heter helt enkelt Styrelsen, jättegod mat, som en fransk bistro. Ligger nära Kungsholmstorg!