tisdag 13 februari 2018

Nyheter med eftertänksamhet, finns det?

God morgon världen
Jag tror jag måste tänka om mina morgnar. Jag har varit så programmerad, stiga upp, ta in tidningen, fixa frukost, läsa nyheterna framför teven.
Men det är ju ingen harmonisk morgon. Ingen bra start på dagen.
Kanske jag sitter fast i min gamla dröm från när barnen var små, att ha tid att läsa tidningen i lugn och ro. Det hann man inte med tre små telningar som skulle ha frukost och hitta alla försvunna persedlar.
Men nu?
Jag har bara en helgtidning, upptäckte att båda morgontidningarna var tunna som löv måndag till torsdag. Så nu har jag helgtidning.
Blir otroligt trött på teve-morgonnyheternas flåsighet där samma nyheter maniskt upprepas. Kan ingen uppfinna lugna morgonnyheter, eftertänksamhet i stället för flåsighet.
P1 i radio är bättre, men de upprepar ju också samma nyheter med så korta mellanrum, har man hört dem tre gånger inom en timme känns det lite uttjatat.

Ja det var morgonens lilla betraktelse! Från en som vill samla ihop sig inför dagen, inte utsättas för flåsighet!
Är jag ensam om att känna så?

5 kommentarer:

Evas blogg sa...

Nej inte alls, jag känner detsamma. Mina morgnar börjar ofta med en promenad med hunden, jobbigt innan men så skönt när vi kommer ut.

maggisvarldgmail.com sa...

Lyssnar varken på radio eller TV regelbundet...Radio skulle jag nog vilja lyssna på mer egentligen men har inte fått in någon vana, TVs morgon är som du säger så flåsig och jag känner mig också trött på alla de här glättiga hallåorna och upprepningarna. Jag brukar läsa tidningen till kaffet men ofta slarvigt om det inte är något speciellt som fångar mig...nej ofta fortsätter jag med boken jag håller på med eller försöker få i gång en liten pratstund med min man! Nog så svårt!! De bästa morgnarna är på våren, när jag kan gå ut och sätta mig på trappan och bara njuta av ljuset och eventuella snödroppar i rabatten! Längtar...

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Jag borde ha en hund som tvingar ut mig, Eva!!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ha ha, Margareta, ja har man ingen man att samtala med får det bli radion!! Men jag ska som du gå in för vacker musik och en bra bok på morgonen i stället!! Morgnarna i Enskede, de var fina :) - när man inte måste jäkta iväg till dagis!!

Cecilia N sa...

P2.

Vad finns att tillägga?