Mer om mig och skrivandet

torsdag 8 juli 2010

Elva krossade skålar och en hel från Sköna hem - och jag kan bara inte ge mig

Vad är detta? Jo det är en liten skål från tidningen Sköna hem - tidningen som ska stå för kvalitet och design. Man skulle få tre snäckskålar om man svarade på frågor i deras läsarpanel. Det gjorde jag, ibland vid datorn när jag ska skriva rymmer jag iväg i tankarna och gör sådana tramsiga saker i stället.
Och jag fick tre trasiga snäckkålar i ett slarvigt paket, jag ringde och sa till och det kom nya. Tre trasiga snäckskålar till....
Trasiga därför att någon pressat ihop dem och bara snurrat lite wellpapp runt innan de skickades iväg. Nu ringde jag för tredje gången och kände mig litet fånig. Mina barn skrattade åt mig. Men okej - kundtjänsten beklagade och lovade skicka nya skålar. De kom. Tre trasiga spruckna skålar. Nu var det nästan parodiskt. Vad skulle jag göra med alla dessa trasiga skålar från Sköna hem? Nio stycken.
Men jag är envis så jag ringde en gång till, började känna mig som en rättshaverist. En trevlig kille lovade att nya skålar skulle komma och beklagade...
Igår kom de nya skålarna. och bingo - bara två var krossade. Nu har jag av tolv skålar en hel i alla fall!
Ge dig nu mamma, sa barnen. Skålarna är ju inte ens särskilt snygga.
Jo, jag orkar inte ringa en gång till. Men jag skickar tillbaka de krossade skålarna till Bonniers Kundtjänst och hoppas att allt från Sköna hem inte är av så dålig kvalitet.
Och funderar över mig själv - jag kunde ju bara strunta i skålarna, men jag kan inte, jag tycker det är så slarvigt!

5 kommentarer:

  1. Eva, jag känner igen mig. Den där känslan av att rätt ska vara rätt. Att de borde fatta att om någon ringer och säger att skålarna inte tål deras hantering så ska de ändra den. Hoppas nu att de har sökning på Sköna Hem och Bonniers så att de får läsa vad du skriver.

    SvaraRadera
  2. Haha, lite kul alltihop! Jag har en sådan skål, en lila, och den var hel:-). Fick den ihop med en prenumeration och säkert något mer jag inte kommer ihåg, fast tänkte, vad ska jag med denna skål till? Men kollade nyss och där finns lite småprylar i och den har också åkt i golvet såg jag för det var en vit del på den nu, barn har lekt med den här. Men det gör ingenting. Men tycker annars som du, att det ska vara ok det man är lovad att få.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det var jättebra att du ringde och ringde. Självklart ska man aldrig ge sig, både för att företag måste inse vad de gör för fel men också ur ett miljömässigt perspektiv är det ett enormt resursslöseri att hantera saker så de bara slås i spillror. Jag skulle skrivit brev till högsta chefen och länkat till mitt inlägg om jag varit du, då kanske de tog sin kund på allvar. För de vill ju inte att tex jag som läser din blogg ska få en dålig smak i munnen när jag tänker på Sköna Hem. Klantskallar är det ord jag skulle vilja säga till hela kedjan från de som hanterar skålarna till de som organiserar företaget och hur klagomål hanteras och kunder behandlas. Tråkigt att du och säkerligen många andra skulle behöva bli besvikna så många gånger.

    SvaraRadera
  4. Eva, Monika och Jane - tack för ert stöd1 Jag har länkat till Sköna hem och jag tycker det är extrakonstigt att de som vill stå för fin form är så slarviga! Den limefärgade skålen står nu på vår nya hylla för kryddväxter och väntar på sällskap med hela skålkamrater.

    SvaraRadera
  5. Nu kom som plåster på såren (antar jag) - ett tidningsställ! Men fortfarande bara EN hel skål!Och elva söta men spruckna och oanvändbara.

    SvaraRadera