Annica på Matfors skola, beredd på frågor |
Vi har varit på skolbesök i Matfors utanför Sundsvall, Annica och jag. I tre femmor har vi försökt stimulera elever att själva vilja skriva och att kanske till och med se att det finns mer än de anar att skriva om.
Entusiastiska lärare bad oss komma.
Eleverna har läst några av våra böcker och är förberedda och laddade med frågor.
Laddade är vi också.Vi vill dela med oss av varför vi tycker det är så viktigt och roligt och alldeles underbart både att läsa och att skriva.
Vi vill lyfta på locket till fantasin också. En skola är inte bara en skola, där finns hemliga gångar och ställen man kan undersöka, där finns människor och relationer man kan fundera över.
Där finns kanske till och med en deckarintrig?
Femmor är fyllda av energi och lust att fantisera om de får tillfälle.
Idéerna var många. Vi besvarade en miljon frågor och hoppas att vi lämnade dem men insikten att de har fantasi och att det finns mycket att upptäcka under ytan om man lyssnar och iakttar.
Vi hade kul, men som sagt, på tåget hem var vi mer som hopknölade pappersark än alerta författare.
Vi hade gett allt och hoppas eleverna blev nöjda
2 kommentarer:
Margareta Wahlén har lämnat en ny kommentar till ditt inlägg "Vi var mer två hopknölade pappersark än alerta för...":
När jag var lärare hade jag under några år en skrivargrupp inom elevens val. Det var alltid många som ville delta och det var väldigt roligt och inspirerande. Vi utgick ofta ifrån olika teman, bilder eller inspirationstexter, som sedan eleven skulle spinna vidare på med sin egen fantasi. Det underbara var att märka hur vissa elever som inte vågade eller inte trodde sig kunna plötsligt hittade sin ton och kom i gång med sitt skrivande! Jag avslutade alltid lektionen med att läsa någon dikt och det resulterade också i att intresset för diktning väcktes. Det gick så bra så att en av eleverna vann en dikttävling i EUs regi som resulterade i att hon och jag fick åka till Bryssel och representera Sverige! Elevens val försvann så småningom men jag minns dessa år med glädje och jag hoppas att flera av mina elever fick fortsatt lust till skrivande och läsande!
Margareta, så stimulerande! Det är precis så man skulle önska att det var i skolan. Det är faktiskt underbart att vid skolbesök se hur lärarna blir överraskade över att elever som inte har visat intresse för svenska förut blommar upp, ställer bra frågor och ger roliga kommentarer. Förmågan till fantasi och inlevelse och skapande finns där, om de bara får chansen. Roligt att höra om dina metoder!
Skicka en kommentar