tisdag 10 februari 2009

De onödiga uppföljarna

Sara svarade på mitt tidigare inlägg idag om den onödiga uppföljaren till Jon Kabat Zinns kloka bok Vart du än går är du där. Mats-Erik Nilssons Äkta vara, tycker Sara.

Jag vill härmed kasta ut frågan:
Vilka onödiga uppföljare kommer ni att tänka på?
Jag vill bidra först med Världens Mest Onödiga Uppföljare som jag verkligen avskyr: Det är fortsättningen på Borta med Vinden, skriven långt efter författarens död. Verkligen helt utan känsla, tonträff och insikt!!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Lapidus uppföljare till snabba cash? Den skulle jag kunna skriva mycket om - eller lite..
På engelska skulle jag kanske nominera Puzos The Sicilian som kom femton år efter Gudfadern. Det var då det gick upp för mig att författare skriver ibland för att tjäna pengar..
ÅH

Anonym sa...

Jag är inte så förtjust i Jill Paton Welshs omskrivinng av det manus som Dorothy Sayers övergav 1936, Thrones, Domintius. Kan inte DS böcker få finnas - de som finns. jag kan läsa dem om och om igen men vill inte ha en falsk nyskrivning.
MB

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ja ÅH, Snabba Cash-uppföljaren var verkligen mycket bara Snabba Cash, för likt, lite tråkigt.
Dorothy Sayers är en av mina favoritkrimförfattare - så jag vågade inte ens läsa uppföljaren!
Tack för tipsen!