fredag 26 maj 2017

Så länge sedan, så nära i mitt hjärta

1978. Emil fyra år, Elin några månader.
Vaknar på ön, vilken lycka. Allt är i blomning. Maj månad så fylld av förhoppningar. Jag minns maj 1978, då bodde vi här jag, Emil och Elin, alldeles nyfödd, och deras pappa. Huset var enkelt, inget vatten, inga bekvämligheter. Men så lyckliga vi var. Elin låg i sin vagn och sov, Emil sprang omkring på ön, det var nästan bara vi här på vardagarna.
Stilla dagar. Lyckliga dagar för så länge sedan.

Jag kom igår med min mac i ryggsäcken och ett manus som snart ska lämnas. Vilken frid jag känner här fortfarande, vilken lust att skriva det ger att vistas i det gröna med blänk av vatten i utsikten från verandan.
Nu längtar jag ut hit till sommarvistet.
Då, 1978, hade vi planer, drömmar om hur vårt lilla sommarhus skulle utvecklas. Nu har vi lika många planer, vi är ett segt släkte vi i familjen som aldrig tycks sluta drömma.
Ibland kan det vara snubblande nära att aldrig vara nöjd, slå sig till ro ... men familjen växer och utvecklas, så gör våra drömmar.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Slutet av maj och början av juni är den bästa tiden tycker jag, allt är så nytt och grönskan så frisk och man ser marken! Sen blir det värre när allt växer igen... Kommer just från landet och önskar jag var kvar där, men det är snart dags igen.
Läste klart böckerna med de fyras gäng, som jag köpte på boksläppet hemma hos dig, för ett par veckor sen, riktiga bladvändare! Det är kul att läsa dom, även för en man! Mycket känns igen, drömmar har vi alla och du har verkligen fått till många härliga skrönor.
Ser fram emot nästa!
/Bosse

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Bosse så fint skrivet! Tänk så länge vi känt varandra. Det var så roligt att du kom på releasen och jag är så glad att du gillar mina böcker!

Eva sa...

Känner igen! Vi har också planer, varje gång vi pratar om vad vi vill förändra känns det JA i oss, men planerna växlar och nästa gång är det JA igen fast då är det en ny idé utan att den förra blev förverkligad. Familjen växer men än får vi plats. Håller med Bosse här; det är NU! Nu är den bästa tiden, nu vill jag vara med, i närvaro, se, dofta, känna.
Vaknat på ön i dag, väntar barn och barnbarn.
Men först kaffe på bryggan.
Trevlig helg ❤️

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Detsamma Eva! Så viktigt det är att faktiskt både kunna drömma men också vara nöjd med det fantastiska NUET!
Trevlig helg, låter underbart med kaffe på bryggan!

Anonym sa...

Så fint och lyckligt och så sorgligt på samma gång. Som livet är. /le boeuf