fredag 12 februari 2016

Missa inte Ellen Thesleff på Sven-Harrys

Eko, 1891, hon var bara 21 år när hon målade den och den tavlan blev hennes stora genombrott
 I morgon, 13 februari, öppnar en fin utställning på Sven-Harrys. Ellen Thesleff, lysande konstnär och tidig modernist. Jag erkänner att jag inte kände till henne. Men när jag tittade i utställningskatalogen på vägen hem på bussen utropade en man bredvid mig: Ellen Thesleff, så fint, jag har alltid ett vykort framför mig av en av hennes målningar när jag arbetar.

Florens, 1907
Jag tycker mycket om utställningen på Sven-Harrys och jag hade förmånen att få lyssna till kunniga curatorn Lena Holger som så engagerat berättade om henne och hennes liv.
Hon har också skrivit den intressanta utställningsboken för den som vill veta mer. 
Det ville jag, jag blir nyfiken på den unga flickan på självporträttet, "kortklippt, allvarlig och självmedveten klädd i mörk klänning med sjalkrage i halsen hopsatt med ett gammalt vackert skospänne". Hon hade själv arrangerat tagningen av bilden som, skriver Lena Holger, "framhäver henne genom ögon som ogenerat och stolt tittar rakt in i kameran".
Ellen Thesleff 1890
Många målningar från Finland, i synnerhet från Murole,  men också många andra från Italien där hon älskade att vara. Tavlor med vackra blå toner som återger det italienska landskapet.
Jag tycker mycket om Eko som utstrålar en sådan framåtrörelse och livskänsla med den unga flickans skrik.

Kanske blev Ellens liv tuffare på äldre dar. Hon bröt lårbenshalsen 1952 och blev sedan liggande till sin död 1954.
I sin dagbok 1942 när hon var närmare 73 skrev hon: "Icke livet självt - det är drömmen om livet som är så underbar."

4 kommentarer:

askott597 sa...

Ja det är rent ut sagt skamligt eller för j.....gt att så många kvinnliga konstnärer inte ens nämns i konsthistorien. Det var inte bara han Z och han C L som existerade. Hade gärna sett men som vanligt är allt i Sthlm. Men bara vi fått vårt Nationalmuseum norr här i Östersund så blir det väl bättre här också , förhoppningsvis. Tack för tipset ändå.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ja Askott 597 - det är galet och skamligt! Curatorn, Lena Holger, berättade att det finns så många framstående kvinnor - så skickliga - men bortglömda. Detta var bara den andra Thesleffutställnongen i Sverige. Kul med er Nationalmuseum!

maggisvarldgmail.com sa...

Ska absolut gå och titta! Vad spännande och vilket fascinerande ansikte. Tack för tipset!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Jag tycker verkligen om denna utställning och Sven-Harrys är ett så lagom stort och trevligt museum!
Ja vilket envist fascinerande ansikte! Jag kunde inte sluta titta på det.