torsdag 11 september 2014

A most wanted man, intrikat spionhistoria efter le Carré-roman

Robin Wright och Philip Seymor Hoffamn i A most wanted man
Jag har sett A most wanted man av Anton Corbijn efter en bok av John le Carré. Det mest gripande i filmen är att huvudrollen spelas av Philip Seymor Hoffman, enastående skådespelare som avled för en tid sedan. Det här blir hans sista huvudroll och det tänker jag på när han sorgset vandrar bort i slutscenerna.
John le Carré är spännande, tycker jag på något slags engelskt inrökt murrigt sätt. Det är intrikat vävda spionhistorier han illusionslöst berättar  i sina böcker som ofta filmats. Böckerna är långsamma, filmerna likaså, men likväl spännande.
Rysk-tjetjenske Issa kommer till Hamburg, många vill åt honom. Vem är han, vilken är hans livsplan? Kan man ha nytta av honom och vad finns egentligen i bankfacket hans far efterlämnade?
Många frågor, ganska eleganta svar.

Kanske ingen film jag springer benen av mig för att se, men en film med gott hantverk om man som jag gillar långsamma spionfilmer i lätt dyster miljö. Robin Wright gör en spännande tolkning av den amerikanska ambassadens iskalla representant. Gillar henne!

Inga kommentarer: