onsdag 18 oktober 2017

I musiken finns det Frankrike jag längtar till


När jag skrivit Paris Passion har jag lyssnat till musik, gamla franska låtar framför allt. Jag älskar att lyssna på gamla godingar som George Brassens, Edith Piaf, Yves Montand. När jag skriver tycker jag om att omge mig med ljud, men det måste vara rätt ljud.
Till Paris Passion har jag en spellista som också är med i boken: Paris Passion - en souvenir de ma jeunesse heter den.
Vet inte riktigt hur jag länkar till Spotify? Om ni vill hitta den?
Jag har en annan fransk lista , Evas franska favoriter som också ligger på Spotify.
Båda listorna är ganska vildsinta blandningar av gammalt och nytt, kanske inte så mycket dagsaktuellt, men en del finns nog.

Båda listorna förflyttar mig till en plats inom mig själv, där min eviga längtan till Frankrike finns. Kanske framför allt ett Frankrike som finns i min längtan och mina drömmar, mina minnen, inte nödvändigtvis det riktiga Frankrike.
Mitt Frankrike finns där, i musiken.

Ge mig gärna tips på nya låtar att lägga till i mina listor!

4 kommentarer:

Helena sa...

Förra presidentfrun Carla Bruni har gjort en del i den där andlösa flickrösttraditionen som fransmännen tycks älska. Inte oävet i lagom doser. Blondino är poppigare, inte chansontraditionen men ändå väldigt fransk:) Och så Julie Greco förstås.

Marina sa...

Jag måste erkänna att fransk musik är något jag lyssnat väldigt lite på, det kanske är dags att ge den en chans...

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Helena, jag lyssnar en del på Carla Bruni, finns några bra sånger. Blondino känner jag inte alls till måste lyssna! Och Greco naturellement! Tack!!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Marina!! Ge den franska musiken en chans :)