torsdag 12 oktober 2017

Inte roligt - bara hysteriskt

Vad är roligt? Vad får en att skratta? Jag kände ett skrattbehov när jag plockade på mig några böcker, såg en bok från ett förlag jag gillar, Gilla förlag, som utlovade mycket skratt och humor. Den hette; Sju jävligt långa dagar av Jonathan Tropper.
Oj vad jag blev besviken.
En bok med mycket ålderism, jag blev helt utmattad av alla förlöjligande beskrivningar av äldre människor, det är inga måtta på hur fula och löjliga de är med sina åderbråck, för ungdomliga kläder och alla skavanker. Och äldre, gammal nog att skrattas åt, det kan man vara redan vid 43. För  gud så löjligt roligt att en kille på 35 dejtar en såååå gammal kvinna som en 43-åring!

Jag tror framför allt att det är den hysteriskt ansträngda stilen som irriterar mig, hur författaren försöker vara rolig och bitsk och ironisk och samtidigt levandsvis. Ingenting är på riktigt. 
Är det roligt? Nä, kan ser mina mungipor falla neråt och bli bistrare och bistrare.
Till slut slänger jag ifrån mig boken.

Jag tänker mycket på beskrivningen av den som en rolig bok.
Jag brukar tänka att jag mest ska skriva om böcker jag verkligen gillar och vill rekommendera. Men den här boken irriterar mig så någon gång gör jag då så att jag skriver om det också!

10 kommentarer:

Karin sa...

Tack för varningen! Det ser ut som en bok som det är frestande att plocka upp när man vill ha något lättsamt. Jag antecknar tacksamt på KÖP INTE-listan!

Helena sa...

Till skillnad från ovanstående och dig är en sån titel och ett sådant omslag helt illavarslande för mig:) Och tydligen har jag rätt i min skepsis. Jag har läst en hel del s k feelgood och även chicklit i min dag, men det mesta av den varan kommer hit från England, även om jag inte läser på svenska då, och tyvärr är synen på könen, ålder och lite allt möjligt outhärdligt omogen och stereotyp alltför ofta.

Marina sa...

Nu får jag väl erkänna att jag är en av de som tyckte om boken och som faktiskt tyckte den var kul. Jag gillar den ironiska tonen och läste den absolut med ett leende på läpparna.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Karin! Du skulle inte gilla den det är jag nog ganska säker på.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Helena! Då är du klokare än jag :) Jag tror att det var det att det var Gilla förlag som gjorde att jag ändå köpte den. Outhärdlig är faktiskt ordet för den romanen!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Där ser man Marina! Och jag kan förstå hur du menar för han skriver ju så flyhänt. Men så synd, tänker jag ändå, att denna begåvning används till så stereotypa skildringar.

Annika Estassy sa...

Nu var det ett tag sedan jag läste den men vill minnas att jag gjorde det med behållning.

LiseLotte Divelli sa...

Några av de roligaste böckerna jag har läst är Bert-serien. Det spelar ingen roll att de är för tonåringar, jag skrattade högt. 😂😂

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Liselotte! Underbart med böcker som får en att skratta högt!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Annika! Jag är nog extrasträng mot sexistiska och ålderistiska skämt!