lördag 25 november 2017

Möte med passionerad svarta panter-ledar

Jag, Leif och så Eldridge Cleaver under intervjun. Foto: Bengt af Geijerstam
Här sitter vi i Alger, Leif och jag. Vi har just fått den första intervjun med Eldridge Cleaver, den alla journalister ville ha sedan han oväntat dykt upp på den panafrikanska festivalen i Algeriet 1969. De flesta trodde att han blivit dödad av CIA, men där kom han. Omgiven av ett hov av svarta pantrar som effektivt hindrade alla journalister från att närma sig honom.

Läs mer i min roman Paris Passion om hur vi fick intervjun som sedan publicerades i Dagens Nyheter med Bengt af Geijerstams fina bilder. Det är en intervju jag är stolt över. Läs mer hos mitt förlag Ordberoende:  http://www.mynewsdesk.com/se/ordberoende_forlag/blog_posts/mitt-moete-med-en-passionerad-svarta-panter-ledare-65045

Jag fick en omedelbar kontakt med denne Svarte Panterledare när vi träffades på festivalen, han var engagerad, lyssnade, sympatisk och hade en intensiv utstrålning.
Foto: Bengt af Geijerstam
Det finns en hel del mer att läsa om mötet mellan honom och min huvudkaraktär Lena, som jag låtit låna delar av mitt eget liv i min bok Paris Passion.
Eldridge var en passionerad människa vid den tiden när jag träffade honom.
Och så vacker.

1 maj 1998 dog Eldridge Cleaver i USA. Vi skrev några brev till varandra efter mötet i Alger, men träffades aldrig mer. Han bodde i Frankrike en tid och lustigt nog var det en av mina forna franska vänner, tidigare utrikesministern Roland Dumas, som då var hans advokat.
Livet har underliga vändningar.

Inga kommentarer: