måndag 23 mars 2009

En vindil kom farande och tog draken med sig


Tuulikki Pietilä är död, 92 år gammal läser jag. Hon var Tove Janssons livskamrat och förebilden till figuren Too Ticki i Muminböckerna /som jag älskar att läsa!/. Tuulikki var professor i grafisk konst. Tillsammans med Tove Jansson gav hon ut boken "Anteckningar från en ö". Där berättar Tove och Tuulikki i ord och bild hur de byggde sitt ensliga hus på en kobbe långt ute i skärgården. Jag tar fram boken och bläddrar i den. Tove är död, Tuulikki är död men Mumindalen lever för evigt. Där sitter Too Tikki nere vid bryggan och metar.
"Anteckningar från en ö" är en kärleksförklaring till den lilla ön Klovharun där de tillbringade över tjugo somrar. Här är de sista raderna i boken när de bestämt sig för att de måste flytta från sitt hus: "Den sista dan när Tootsi städade i källaren hittade hon en av våra drakar från sextiotalet och tog ut den på backen. Bara för ro skull gav hon den lite fart i svansen och just då kom en vindil farande och tog draken med sig och den flög högt upp, rakt upp och fortsatte långt ut över Finska viken."

4 kommentarer:

Var dag bär guldkorn sa...

Vemod i mitt hjärta!
I sommar ska jag ta med Muminböckerna ut i skärgården och läsa dem på något ensligt skär, varva dem med mina pastellkritor och ritblock som jag för första gången på många år ägnade mig åt igen under några underbara dagar på Stora Nassa.
Och så vill jag läsa om Anteckningar från en ö, som jag tyvärr inte har i min ägo, men kanske kan skaffa mig.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Du får låna min om du vill. Jag tänkte skaffa biografin över Tove Jansson och läsa den. Muminböckerna kan jag alltid återvända till och finna djup och tröst. Och ja, Maria! Rita och måla mer!

Anonym sa...

Anteckningar från en ö är underbar! Absolut en bok man vill äga, och ta med till Nassa! Boel Westins Tove Janssonbiografi (jag gissar att det är den du menar) är nog både intressant och heltäckande, men lite väl respektfull tycker jag. Det finns en kul bok om de lite förbisedda muminserierna också - Vid min svans!
En älsklingsbok om Tove (hur kommer det sig att vissa författare vill man omtala med enbart förnamn, är det för att man älskar dem så?) är Resa med Tove, där olika människor skriver om henne; Tuulikkis text i den är helt underbar! Och sen är ju Christina Björks bok underbar också. Och Boels avhandling.
Ursäkta att det här blev världens genomgång av böcker, det var inte alls meningen. Ska nog göra mig en kopp te i en mugg med Too Tikki på och begrunda att hon inte heller finns mer, och ändå gör det.
/Ylva K

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Tack Ylva!! Underbart med alla tips. Resa med Tove ska jag skaffa bums. Nu tröstar jag mig mot kylan med en kopp het choklad och Toves (ja: Tove, du har rätt om förnamn) Sommarboken som jag älskar högt och rent.