söndag 14 december 2008

Lars Lerin - min första julklapp

Jag har tjuvstartat julen. Öppnat en första julklapp - den var underbar. En bok av Lars Lerin med dagboksanteckningar och bilder: "Mellan husen, Bilder från Lofoten". Åh Lars Lerin - han är en fantastisk konstnär. Vännen som gav mig boken och jag såg hans utställning på Waldemarsudde, den pågår in i januari, missa den inte om ni har vägarna förbi Stockholm! Jag har sett och beundrat Lars Lerins bilder i böcker. Men att se dem i stora format med det märkliga ljus han har i sina tavlor, det var en upplevelse. Vi gick omkring i timmar och bara såg och beundrade bilderna från Värmland, Lofoten, Bangalore. Nu när jag bläddrar i den vackra boken med isblå skuggor, vintermörker, och vita hus återupplever jag utställningens stora målningar än mer intensivt. Några av bilderna fanns som vykort, de har jag satt upp på min vägg nu. Det är nog det närmaste jag kommer att ha en Lars Lerin-tavla på väggen. Men jag måste säga att det är en dröm - att äga en sådan akvarell och varje dag kunna se den på sin vägg.

Inga kommentarer: